رییس سازمان استاندارد تاکید کرد که سازمان متبوعش اختیار توقف تولید هرکالای غیراستانداردی را دارد.

به گزارش مرور نیوز، نیره پیروزبخت با بیان اینکه سازمان استاندارد به موجب قانون می تواند با هرکالایی که مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده،اما با استانداردها مطابقت نداشته برخورد قانونی انجام دهد،گفت:سازمان استاندارد در برخی موارد برای برخورد قانونی به صورت مستقل وارد عمل می شود و در برخی موارد به قوه قضاییه ارجاع می دهد.

رییس سازمان استاندارد با اشاره به اینکه سازمان استاندارد با هرکالای غیراستانداردی می تواند برخورد کند،افزود:سازمان استاندارد تاکنون شهربازی ها و یا آسانسورهایی را که غیراستاندارد بوده پلمپ کرده است.

برنامه توقف خودروهای فاقد استانداردهای لازم در ستاد سیاستگذاری خودروی وزارت صنعت تصویب شده است

وی با بیان اینکه با هماهنگی ستاد سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ای برای ارتقای کیفیت خودرو تنظیم شده است،ادامه داد:این برنامه از ابتدای سال 96 اجرا شده و تا پایان سال 97 ادامه دارد،لذا اگر درپایان سال 97 هر خودرویی با استانداردهای موردنظر انطباق نداشته باشد؛تولید آن متوقف می شود،البته در پایان سال 95 وزیرصنعت این برنامه را به خودروسازان اعلام کرده است.

پیروزبخت یادآور شد:برنامه توقف خودروهای فاقد استاندارد در ستاد سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است،بنابراین با هماهنگی وزارت صنعت تولید خودروهای غیراستاندارد متوقف می شود.

سازمان استاندارد تعداد استانداردهای خودرو را به 83 مورد افزایش داده است

وی با بیان اینکه درگذشته 52 استاندارد خودرو توسط سازمان استاندارد برای ارتقای خودروها مشخص شده است،افزود:سازمان استاندارد تعداد استانداردهای خودرو را به 83 استاندارد افزایش داده و به استانداردهای روز اروپا نزدیک کرده است.

پیروزبخت با اشاره به اینکه استانداردهای خودرو مرحله به مرحله عملیاتی می شود،تا به 83 مورد ارتقاء یابد،ادامه داد:استانداردهایی که از گذشته وجود داشته باید گسترش یابد و سپس در حدود 4 مرحله استانداردهای بعدی تا پایان سال 97 اعلام می شود و نظارت های لازم بر روی آن انجام می شود.

از بین تمام فرآورده های نفتی فقط بنزین مشمول مقررات اجباری است/ارجاع 10 محموله بنزین در سال 95 به مبداء

وی با بیان اینکه از بین تمام فرآورده های نفتی فقط بنزین مشمول مقررات اجباری است،ادامه داد:کیفیت بنزین نسبت به سال 91 و 92 بسیار افزایش یافته و در 8 کلانشهر درحال حاضر از بنزین یورو 4 استفاده می شود، که برنامه بعدی 17 کلانشهر است.

پیروزبخت با اشاره به ارتقای کیفیت بنزین از ارجاع 10 محموله به مبداء در سال 95 خبر داد.

بازرسی در مبدا یکی از روش ها برای تعیین استاندارد کالاها است

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است،افزود:درخصوص قاچاق فرآورده های نفتی که به صورت صادرات انجام می شود، برعهده سازمان استاندارد بوده و یک کارگروهی در این زمینه فعالیت می کند تا مشخص شود که آیا سوخت ها مشمول استاندار است یا خیر.

پیروزبخت ادامه داد: بازرسی در مبدا یکی از روش ها برای تعیین استاندارد کالاها است که واردکننده نمونه ای از کالای وارداتی را به شرکت های سازمان استاندارد ارسال می کند و سپس وارد کشور می شود.

حدود دو سال است که مواد لبنی بدون مشکل تولید می شود

وی اظهار کرد: استاندارد سوخت علاوه بر مبدا در پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت بازرسی می شود.

وی در خصوص تعیین استاندارد مواد غذایی اظهار کرد:بحث روغن پالم بحث خاصی بود، در شرایط کنونی از افزودن چربی گیاهی به مواد غذایی جلوگیری شده و حدود دو سال است که مواد لبنی بدون مشکل تولید می شود.

لزوم شناسنامه دار کردن کالاها

رییس سازمان استاندارد افزود:همسایه ها به خوبی از لبنیات ایرانی استقبال می کنند، لذا پرداختن به شایعاتی در این خصوص علاوه بر خراب کردن بازار صادرات مردم را به لبنیات داخلی بدبین می کند.

پیروزبخت با تاکید بر اینکه سازمان های کنترل کننده بازار همانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و سازمان تعزیرات باید برای کنترل کیفیت محصولات با سازمان استاندارد همکاری کنند، ادامه داد:ردیابی کالاهای وارداتی از مهمترین نکات برای تامین سلامت محصولات است، لذا با رهیابی یا رهگیری قانونی هر کالای توزیع شده در کشور باید یک شناسنامه داشته باشد.

رییس سازمان استاندارد کشور،تصریح کرد:هرکالایی که از نظر آسیب رساندن به سلامت مردم شبهه داشته باشد، نمونه برداری و آزمایش می شود. /