رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: بیش از 95 درصد نیاز صنعت برق کشور از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود.

به‌گزارش مرور نیوز، مهندس "علیرضا کلاهی" رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران امروز (یکشنبه) در همایش تقدیر از صادرکنندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در سالن همایش‌های وزارت نیرو با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد نیاز صنعت برق کشور از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود، گفت: هماهنگی مناسب واقعی و اقتصادی سبب شده تا بخش خصوصی بتواند بیشتر مشکلات خود را با توسل به داشته‌های خود مرتفع کند .
وی با اشاره به مزیت‌های نسبی صنعت برق ایران گفت: بلوغ فناوری در این صنعت باعث شده تا شرکت‌های ایرانی بتوانند با مهندسی معکوس و یا همکاری با شرکت‌های خارجی در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با اخذ لیسانس، خود را همپا با فناوری روز جهان نگه دارند .
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران از حضور نیروی کار خبره در این صنعت به عنوان یکی از پارامترهای مطرح یاد کرد و در ادامه افزود: با حدود 260 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته‌های علوم مهندسی جزو 5 کشور اول جهان قرار داریم و به رغم تصور برخی که معتقدند نیروی کار در ایران ارزان است، با توجه به بهره‌وری پایین و مشکلات ساختاری موجود نیروی کار ارزانی در کشور نداریم، ولی دارای نیروی متخصص ایرانی با کیفیت و بهای مناسب هستیم که در سطح جهانی رقابت‌پذیر است .
او در بحث مقیاس بازار مناسب با اشاره به این مطلب که پیش نیاز رشد وتوسعه صنعت در هر کشوری داشتن بازار بومی بزرگی است که بتواند از طریق سرمایه گذاری زمینه رشد یکدیگر را فراهم کند، گفت: ما با داشتن رتبه جهانی بین 14 تا 17 در این حوزه دارای بازار بزرگ و جذابی هستیم .
علیرضا کلاهی با بیان اینکه تحریم کمترین آسیب را به صنعت برق کشور وارد کرد و به رغم پیچیدگی پست‌های فشار قوی، در دوران تحریم این پروژه‌ها تعطیل نشد و توانمندی متخصصان داخلی نجات بخش ما از آن شرایط دشوار بود، گفت: با دسترسی به آمار 2.5 میلیارد دلار صادرات در سال، نزدیک به 95 درصد کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از طریق شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه انجام شده است .
وی با اشاره به اینکه با دارا بودن بیش از 5 درصد ذخایر جهانی مس و قرار گرفتن در میان 10 کشور اول تولید کننده مواد اولیه پتروشیمی جهان، صادرات کابل، فلز و پلیمر (آلومینیم، مس و مواد پتروشیمی) به‌طور متوسط در سه سال گذشته 130 تا 140 میلیون دلار بوده است، افزود: کشور ترکیه بدون دارا بودن این منابع طبیعی، به رقم 2.3 میلیارد دلار یعنی 15 برابر صادرات ما رسید .
او ادامه داد: اگر منابع طبیعی کشور را به زنجیره ارزش افزوده هدایت کنیم به میزان زیادی اشتغال برای کشور می‌توان ایجاد کرد .
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در ادامه اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های بالای صنعت برق ایران، با برنامه‌ریزی منطقی می‌توان در کوتاه‌مدت به صادرات 14 میلیارد دلار در سال و در برنامه بلندمدت به 30 میلیارد دلار رسید .
وی با اشاره به اینکه جنس صادرات صنعت برق از نوع صادرات تخصصی است افزود: این نوع صادرات با صادرات سنتی مانند نفت خام که نقداً معامله می‌شود بسیار متفاوت است، در حالیکه در صنعت برق متوسط سیکل عملیاتی اززمان تولید تا بازار صادرات بین 8 تا 10 ماه زمان می‌برد و در این بازه زمانی مشخص است که صنعت برق ایران با چه مشکل بزرگی روبرو است.