مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا می تواند مشکل دسترسی مصرف کنندگان عراقی به کالای ایرانی را رفع کند و همچنین با اتخاذ شیوه کار مبتنی بر عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت از بروز پدیده دامپینگ (فروش کالا به قیمت کمتر از تولید ) جلوگیری کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، در نشست مشترک بورس کالا و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، ظرفیت های موجود برای رفع مشکلات صادرات کالا به عراق بررسی شد.
حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست ، ظرفیت های موجود در بورس کالا برای رفع مشکلات صادرات به عراق را یادآور شد و گفت: بورس کالا می تواند در 2 محور اصلی، استقرار و استمرار عرضه و کنترل کیفیت برای صادرات محصولات به عراق ایفای نقش کند.
وی افزود: بسیاری از بازرگانان عراق تلاش می کنند تا مسیری بیابند که بتوانند بطور مستمر و بدون دغدغه، کالای خود را با کیفیتی تضمین شده و قابل پیگیری دریافت کنند و بورس کالا با توجه به ماهیت عملکردی خود بیشتر از هر نهاد دیگری می تواند در پاسخ به این نیاز موثر باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: بورس کالا از طریق پذیرش انبارهایی که تحت نظارت خود اداره خواهد کرد، چه در مرزهای ایران و چه در داخل عراق، می تواند مشکل دسترسی مصرف کننده عراقی به کالای ایرانی را رفع کند و همچنین با شیوه ای مبتنی بر عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت از بروز پدیده دامپینگ جلوگیری کند.
سلطانی نژاد، مهمترین مشکل را در اجرایی شدن و عمق یافتن بازار صادرات کالاهای ایرانی به عراق در چارچوب شیوه عملکرد بورسی و همچنین مساله تسویه و جابجایی پول بیان کرد و گفت: راهکاری باید برای این موضوع در نظام بانکی دو کشور در نظر گرفته شود.
محسن چمن آرا، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست، درباره معضلات ایران در صادرات کالاهای پتروشیمی وکشاورزی به عراق گفت: شرکت های بزرگ، در این دو حوزه به جای اشخاص حقیقی ورود کرده اند که این امر مانع از شکل گیری بازاری کارآمد شده، بنابراین بورس کالای ایران می تواند سکویی برای حضور شرکت های معتبر و بزرگ در بخش های یاد شده باشد.
«مهدی اسد پور» عضو هیات مدیره اتاق مشترک پیشنهاد داد تا در تابلوی عرضه بورس کالای ایران، روز یا ساعت هایی خاص به عنوان زمان های ویژه عرضه کالا برای تجار و خریداران عراقی اختصاص داده شود تا اتاق بتواند روی این موضوع مانور تبلیغاتی دهد.
«محمد اسکندری» معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با استقبال از این پیشنهاد، آن را عملیاتی و از نظر فنی امکان پذیر دانست و گفت: این راهکار، در سناریوهای متعدد بورس کالا برای حضور در بازار عراق پیش بینی شده است.
حامد سلطانی نژاد و یحیی آل اسحق در پایان این نشست، بر نیاز به حضور فیزیکی در بازار عراق تاکید کردند و خواستار تشکیل کارگروه مشترکی بین بورس کالای ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به منظور پیگیری موارد مطرح شده در این نشست و شروع اقدامات اجرایی شدند.
سال های گذشته، مشکلات گسترده ای در صادرات انواع مختلف تولیدات کشورمان رخ داده، بطوری که در برخی موارد به وضع قوانین ضد دامپینگ (انحصار و کاهش عمدی قیمت ها) علیه ایران منجر شده که از جمله آنها می توان به صادرات محصولات پتروشیمی ایران به هند پرداخت.
بر این اساس، راهکارهایی برای صادرات محصولات از طریق بورس کالا به کشورهای مختلف پیشنهاد شده و از طریق آن، کالاها دارای استاندارد مشخص شده و از طریق تابلوهای بورس در کشورهای مورد نظر به فروش می رسند.
حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره وضعیت صادرات ایران به عراق گفته است: حجم صادرات ایران به این کشور در سه سال گذشته بدون افزایش، در مرز 6 میلیارد دلار باقی مانده است.