کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده در دیدار با وزرای نیرو و نفت و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، راه‌های گسترش همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز، «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا که امروز (شنبه) در رأس هیأتی به تهران سفر کرده، قرار است بعدازظهر امروز با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و در خصوص همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا به رایزنی بپردازد.

کانیته و هیأت همراه قرار است در این سفر دو روزه با حمید چیت‌چان وزیر نیرو و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

امروز نیز نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار در تهران برگزار شد.

این دومین سفر کانیته به تهران است.کانیته فروردین 1395 به همراه شش کمیسیونر دیگر اتحادیه اروپا و در هیأت همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دومین سفرش به تهران، حضور داشت.

لازم به ذکر است نخستین نشست هیأت کارشناسی ایران با کشورهای 1+5 و نمایندگان اتحادیه اروپایی با موضوع «همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» منطبق با پیوست سوم برجام روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد.

برخی مدیران سازمان انرژی اتمی کشورمان و کارشناسانی از وزارت امور خارجه در این نشست در ترکیب هیات ایرانی قرار داشتند.

این نخستین نشست مشترک همه اعضای برجام در ارتباط با موضوع همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بود که با هدف ارزیابی سطح کنونی این همکاری‌ها و نحوه افزایش و بهبود آنها برگزار شد.

در این نشست، مروری بر آخرین وضعیت همکاری‌های صورت گرفته، قراردادهای منعقد شده و پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در این زمینه از زمان اجرایی شدن برجام بین ایران و طرف‌های مقابل صورت گرفت.

این پروژه‌ها و همکاری‌ها در حوزه‌هایی از قبیل ایمنی هسته‌ای، مشارکت بیشتر با ایران در عرصه بین‌المللی در موضوعات مربوط به انرژی هسته‌ای، همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، مشارکت در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای، مقوله تولید سوخت، مباحث مربوط به پزشکی هسته‌ای و غیره بوده است.