معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به برخی اظهار نظرهای انتخاباتی گفت: حداکثر اشتغالزایی حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دست 14 هزار و 400 نفر است.

به گزارش مرور نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین ایوبی مهریزی» طرح ادعای اشتغالزایی 600 هزار نفری (200 هزار نفر به صورت مستقیم و 400 هزار نفر به صورت غیرمستقیم) در ازای هر یک میلیون تن محصولات پتروشیمی از سوی یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را غیرواقعی و غیرکارشناسی برشمرد.
به گفته این مقام مسوول، آمار مستند در سامانه وزارتخانه موجود است و علاوه بر آن بیش از 20 انجمن و تشکل صنعتی فعال در حوزه صنایع پتروشیمی شیمیایی و دیگر حوزه های مربوطه به ارایه آمار واقعی می پردازند.
وی ظرفیت اسمی کل زنجیره پایین دستی در همه رشته های شیمیایی و پلیمری و صنایع مربوطه را 30 میلیون تن اعلام کرد و افزود: این رقم مربوط به کل واحدهای شیمیایی و پلیمری و همه حوزه های مصرف کننده مواد پتروشیمی است.
ایوبی مهریزی ادامه داد: مجموع اشتغالی که در پروانه بهره برداری متناسب با این ظرفیت ذکر شده، 400 هزار نفر است که با احتساب ظرفیت 30 میلیون تنی، حوزه پایین دستی پتروشیمی برای 13هزار و 333 نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.
وی همچنین ظرفیت اسمی کل مجتمع های پتروشیمی بالادستی را 67.5 میلیون تن ذکر و خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات، اشتغالزایی مجتمع های پتروشیمی به ازای هر یک میلیون تن، حداکثر بطور متوسط هزار نفر است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید شود، باید اشتغالزایی این حوزه به صورت مستقیم و غیرمستقیم 30 میلیون نفر شود، این در حالی است که کل اشتغال کشور در همه حوزه ها 22 میلیون نفر است.
وی یادآوری کرد: سهم صنعت و معدن در همه حوزه های مربوطه 16.9 درصد یعنی معادل سه میلیون و 700 هزار نفر می شود.
به گزارش ایرنا، روز گذشته «عباس شعری مقدم» مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده بود، میزان اشتغالزایی تولید هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی در بخش بالادستی پتروشیمی نزدیک به 2 هزار نفر و در بخش پایین دستی 20 تا 30 هزار نفر است.