مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مطالعه توسعه میادین سوسنگرد، چشمه‌خوش و پایدار غرب برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، غلامرضا منوچهری در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مطالعه توسعه میادین سوسنگرد، چشمه‌خوش و پایدار غرب که در حاشیه سومین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد با تاکید بر این‌که ایران دارای ذخائر و پتانسیل نفتی و گازی بسیار بالایی است، اظهار کرد: ایران در مجموع نفت و گاز مقام اول را در دنیا دارد.براساس بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده میزان نفت و کاندنسیت قابل برداشت ایران 155 میلیارد بشکه است.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی، گفت: یک درصد افزایش ضریب بازیافت هفتمین میلیارد به ذخائر نفتی کشور اضافه می‌شود. البته میزان ضریب بازیافت در دریای شمال به 50 درصد نیز رسیده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در توسعه میادین نفتی اشاره کرد و گفت: شاهد رشد شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه هستیم. شرکت‌های ایرانی از نظر بالادستی و ساخت سکو، خطوط لوله، تاسیسات سرچاهی طی دو دهه اخیر پیشرفت مناسبی داشته‌اند و با ایجاد کنسرسیوم می‌توان نوید قابلیت بالای شرکت‌های ایرانی را داد تا ایران به عنوان یک فروشنده نباشد، بلکه صاحب صنعت و تکنولوژی شود.

منوچهری ادامه داد: طبق قراردادهای جدید نفتی شرکت‌های ایرانی باید در میدان حضور داشته باشند و میدان را در طول 20 سال براساس مدلی که طراحی شده حفظ کنند. اگر بتوانیم طی دو سال آینده 80 میلیارد دلار قرارداد امضاء کنیم 40 تا 50 میلیارد دلار برای پیمانکاران و سازندگان ایرانی خواهد شد.

وی با اشاره به امضای قرارداد مذکور اظهار کرد: شرکت ایدرو در گذشته کار EPC نفتی انجام داده البته برای میادین چشمه‌خوش و پایدار غرب تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های دیگر امضاء شده که کار آن در حال تکمیل است.

در ادامه معظمی - مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران - با تاکید بر این‌که برجام یک فرصت طلایی برای حوزه اقتصادی کشور بود، تصریح کرد: برجام زمینه‌هایی را فراهم کرد که شرکت‌های داخلی با استفاده از توانمندی خود حرکت بزرگی در کشور شکل دهد. برجام زمینه‌ساز فرصتی برای کشور بود که هر که بتواند از این فرصت استفاده کند برنده است.

وی افزود: من از افرادی که برجام را آفریدند به عنوان یک شهروند تشکر می‌کنم. روزی که شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت کار را به شرکت‌های ایرانی واگذار کند نتیجه‌ای در پی داشت که آن انبوهی از توانمندی داخلی بود.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: اگر فضای سیاسی کشور این اجازه را داده بود که از یک سال و نیم گذشته که مدل جدید توسعه صنعت نفت به تصویب رسید اجرایی می‌شد حجم قابل توجهی اشتغال برای کشور ایجاد شده بود.

معظمی در ادامه از یافتن شریک خارجی خبر داد و گفت: ما تقریبا شریک خارجی خود را پیدا کردیم و حتما کاری را ادامه می‌دهیم که مورد نظر شرکت ملی نفت باشد.

وی با بیان این‌که مشکل بیکاری از رهگذر سرمایه‌گذاری برطرف می‌شود، اظهار کرد: یادمان نرود در زمان دولت اصلاحات در عسلویه و ماهشهر چه خبر بود و چقدر ظرفیت پتروشیمی افزایش یافت. این موضوع نتیجه تصمیمات منطقی و درستی بود که گرفته شد و مجددا این اتفاق تکرار می‌شود.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به توسعه شش فاز پارس جنوبی، تصریح کرد: انتظار داریم به کسانی که این پروژه‌های عظیم را انجام دادند فقط یک خدا قوت گفته شود حتی اگر این را نمی‌گویند چرا زخم زبان می‌زنند. بعد از انتخابات تنها چیزی که می‌ماند اعتلای کشور است. پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس برای دولت‌ها نیست، بلکه برای مردم است پس این شیرینی را به کام مردم تلخ نکنیم.