وزیر صنعت روز گذشته در حالی از تعطیلی فعالیت تحقیقاتی صنعت خودرو طی سالهای 84 تا 92 صحبت کرد که به گفته یک کارشناس صنعت خودرو در این دوره، طراحی و تولید رانا و دنا، تجهیز خودروها به ترمز ضد قفل، ایربگ و استاندارد یورو4 صورت گرفت.

به گزارش مرور نیوز، به دنبال اظهارات دیروز وزیر صنعت مبنی بر تعطیل بودن مرکز تحقیقات ایران خودرو در طول فعالیت دولت نهم و دهم، یکی از کارشناسان صنعت خودرو که دارای سابقه فعالیت در مراکز تحقیقاتی این صنعت است، توضیحاتی را در این خصوص به خبرنگار مرور نیوز، ارائه کرد.

در این توضیح آمده است:

وزیر صنعت و معدن تجارت روز گذشته در مراسم امضای طراحی پلت‌فرم اعلام کرد که مرکز تحقیقات ایران خودرو 8 سال تمام تعطیل بوده و به نوعی مطرح کرد که 500 نفر شاغل در آن مرکز رفته بودند و یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو مجدداً آنها را پیدا کرده و به سر کار خود برگردانده است.

مرکز تحقیقات ایران خودروی ملی 8 سال نه تنها تعطیل نبوده بلکه در زمان تشدید تحریم‌ها تعداد نظرات شاغل در آن نیز افزایش یافته است، جهت بررسی پی بردن به بی‌اساس بودن گزارش آقای وزیر ذکر چند نکته بسیار مهم ضروری است.

1- طی سال‌های 87 تا 92 رانا و دنا توسط کارشناسان مرکز تحقیقات ایران خودرو، طراحی و با کمک سازندگان داخلی (بیش از 700 سازنده) به تولید رسید که اگر مرکز تحقیقات تعطیل شده بود دیگری طراحی خودرو و تولید این خودرو معنا پیدا نمی‌کرد. اگر آقای وزیر به حافظه خود رجوع می‌کرد و یا از کارشناسان خبره کمک می‌گرفت به یاد می‌آورد که تاریخ تولید این خودرو ملی سال‌های اوج تحریم یعنی 90 و 91 بوده است.

2- معاون آقای وزیر که خود رئیس هیأت مدیره ایران خودرو بوده، اطلاعات لازم از بدنه ایران خودرو نداشته و ظاهراً در جریان فعالیت‌های مرکز تحقیقات خودرو نبوده است.

3- از سال 92 تا کنون رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو بیش از 3 مرتبه عزل و نفرات جدید جایگزین شده‌اند که نشان دهنده عدم برنامه‌ریزی دقیق و استراتژیک در توسعه محصول ایران خودرو طی سال‌های اخیر است.

4- طی سال‌های تحریم تمام خودروهای تولید ایران خودرو به سیستم‌های ایمنی ترمز ABS و کیسه هوای شاگرد و راننده مجهز شدند که بر همگان واضح و مبرهن است که انجام چنین پروژه‌هایی قطعاً با وجود مرکز تحقیقات میسر است.

5- طی سال‌های تحریم، استاندارد آلودگی تمام خودروها از یورو 2 به یورو 4 ارتقاء پیدا کرد، به طوری که علاوه بر طی کردن همه تست های آلایندگی در مرکز تحقیقات ایران خودرو و گواهینامه‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح مانند سازمان استاندارد و محیط زیست کسب شد و تولید خودرو با سطح استاندارد آلایندگی یورو 4 از اواخر سال 91 آغاز شد. لازم به یادآوری است دولت یازدهم هنوز نتوانسته است طی چهار سال گذشته بنزین یورو 4 در همه جایگاه‌ها عرضه کند. در سال 91 مرکز تست آلایندگی ایران خودرو علی‌رغم تحریم‌های موجود به مدرن‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری آلایندگی خودروها مجهز شد.

6- در سال 93 بلافاصله بعد از توافقات صورت گرفته در برجام، مدیر عامل ایران خودرو طی مصاحبه‌های مختلف عنوان کرد که ایران خودرو قراردادهای متعدد برای طراحی پلت‌فرم با طراحان خارجی منعقد کرده و طی سه سال آینده این قراردادها به ثمر خواهد نشست. در بررسی‌های به عمل آمده هیچ یک از قراردادهای فوق‌الذکر واقعی نبوده و طراحی پلت‌فرمی در کار نبوده است. مطابق بررسی به عمل آمده خرید خارجی شرکت ایران خودرو‌ طی سال‌های اخیر به خصوص در خرید ورق‌های فولادی و ... که در داخل کشور نیز تولید می‌شوند، افزایش داشته است.

7- آقای وزیر بهتر بود قبل از انعقاد قرارداد جدید، سراغی از وعده‌ها و قراردادهای قبلی که طی چهار سال گذشته به سهامداران و مصرف‌کنندگان داده شده است می‌گرفت تا کاملاً مشخص شود مرکز تحقیقات ایران خودرو در چه دوره‌ای تعطیل بوده است. آقای وزیر اطلاعات داده شده به جنابعالی با هر قصد و نیتی که به شما داده شده است مصداق کامل دروغ بودن است.

8- همانطور که در بندهای قبلی ذکر شده طی سال‌های تحریم با کمک کارشناسان داخلی و با فعالیت شبانه‌روزی مرکز تحقیقات ایران خودرو محصولاتی مانند رانا، دنا و وانت آریسان طراحی و تولید شد و حالا عزیزان مدعی و شخص مسئول صنعت بفرمایند دستاورد چهار سال گذشته برای مردم چه بوده است؟ آیا مونتاژ کامل خورو 100 میلیون تومانی را می‌توانیم تنها دستاورد ایران خودرو به حساب آوریم؟

محرمانه ماندن قراردادهای صنعت خودرو علامت سوال مهمی را در ذهن مردم ایجاد کرده است. آقای وزیر لطفاً برای یک بار هم شده با مردم صادقانه سخن بگوییم، ارائه آمارهای واهی و دور از واقعیت به کارهای نکرده خود را به دوش دولت‌های قبل انداختن دردی از مردم در صف طولانی تعمیرگاه‌ها دوا نمی‌کند. محرمانه کردن قراردادهای تأسف‌بار مونتاژ خودرو که نهایتاً منجر به تولید خودرو 100 درصد خارجی آن هم با قیمت 100 میلیون تومان شده، حرکت دولت در مسیر دولت 4 درصد را در ذهن تداعی می‌کند.