یازدهمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم، با عنوان همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی در تاریخ 25 مهر سال 1395، در محل دانشگاه خاتم و با حضور «مرضیه شاهدایی» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، فعالان صنعت نفت، استادان برجسته کشور، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

به گزارش مرورنیوز، در این همایش «علی کاردر» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه‌ جلسه‌ دهم این همایش، به سوالات و ابهامات حاضران در خصوص «صنعت نفت و تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» پاسخ داد.
بر اساس این گزارش، یکی از محورهای اساسی این جلسه، لزوم پیوند دانشگاه و صنعت بود. علی کاردر با اشاره به توانمندسازی و تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه‌ها گفت: با اقداماتی که در این خصوص انجام دادیم، در حال حاضر تعداد بسیار زیادی نیروهای متخصص و استاد در رشته‌های مهندسی‌ بالادست تربیت شده‌اند. در حالی که پیش از این، اینچنین نبود و تعداد نیروهای متخصص ما بسیار کم بودند.  
وی تصریح کرد: خوشبختانه بخش آموزش شرکت نفت، به‌صورت مستمر به جذب کارآموز می‌پردازد. در حوزه ساخت و یا مهندسی مخزن باید امور همراه با کارآفرینی انجام شود و جلو رود. کاردر ادامه داد: در حال حاضر هر دانشگاهی در یکی از میادین ما فعال است. در این راستا امکاناتی نیز در قالب انستیتو فراهم شده‌است و این ارتباط همواره برقرار است. این دانشگاه‌ها حتما باید با یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور در ارتباط باشند و‌ برای این منظور منابع ارزی در نظر گرفته‌ایم. وی ادامه داد: در گذشته رابطه‌ی بین صنعت نفت و دانشگاه‌ها، رابطه‌‌ی موثر و خوبی نبود. در حالی‌که هم‌اکنون این موضوع به شکل بسیار خوبی حل شده و این ارتباط برقرار گردیده‌است.  
وی در خصوص لزوم در اختیار داشتن آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تأکید کرد: در صنعت نفت، در بخش‌هایی که برای بدست آوردن تکنولوژی روز دنیا، هدف‌گذاری شده، موفق بوده‌ایم. در حوزه دریا و آب شرب ما هیچ‌گونه تکنولوژی نداشتیم اما در حال حاضر می‌توانیم در دریا لوله‌گذاری‌های سنگین انجام دهیم که کار بسیار سختی است. تأسیسات دریایی بوشهر کار بسیار حرفه‌ای است که پایه‌گذاری آن توسط نفتی‌ها بوده‌است و البته الان دست بخش خصوصی است.
 وی ادامه داد: تکنولوژی در یک فرآیند توسعه‌ای شکل می‌گیرد و زمان‌بر است. از طرفی پیوستگی و استمرار تکنولوژی بسیار مهم است و فرآیند پیچیده‌ای است. اما این یک حقیقت است که ما در بحث تکنولوژی و بدست آوردن آن، نیاز به کار و تلاش بیشتری داریم.    
وی به لزوم توجه به بحث توسعه‌ای پرداخت و ادامه داد: معضل بیکاری در کشور، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. اهمیت دادن به امور توسعه‌ای در کشور می‌تواند تا حدود بسیار زیادی معضل بیکاری جوانان و نیروهای متخصص کشور را مرتفع کند. در حال حاضر درخواست‌های بسیاری از نیروهای متخصص ایرانی که در شرکت‌های بسیار خوب دنیا حضور دارند، داریم که می‌خواهند به کشور بازگشته و مشغول به کار شوند. اما صرفاً جذب آن‌ها به کشور ملاک نیست، بلکه باید فرآیندی شکل بگیرد، موقعیت سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای در کشور فراهم شود، تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.     

    در ادامه این جلسه، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در خصوص لزوم پیوند دانشگاه و صنعت تأکید کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت باید بیش از این باشد. ما در کشور فارغ‌التحصیل بسیار داریم اما متاسفانه به صورت عملی در رشته‌ی خود فعالیتی انجام نداده‌اند. در این راستا نیز چند جلسه نیز با دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شریف و دانشگاه شیراز و همچنین با مجتمع‌های بخش خصوصی ترتیب داده‌ایم. انشاالله در صورت آنکه به نتیجه برسیم در سال آینده در جهت نزدیکی صنعت و دانشگاه قدم‌های موثری برداشته‌شود.

   مجید قاسمی رییس دانشگاه‌ خاتم و مدیرعامل بانک‌پاسارگاد نیز در خصوص یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی گفت: بحث فناوری و دانش‌بنیان‌بودن اقتصاد یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است، افراد مختلف بر این امر تأکید زیادی دارند و اگر روزی بتوانیم در صنعت نفت خودکفا شویم، بزرگترین آرزویی است که محقق می‌شود و شاید از تمام وابستگی‌ها نجات پیدا کنیم. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌هایی که منجر به توسعه می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار است. بی‌شک دلارهایی که قرار است به کشور وارد شود باید صرف توسعه و همچنین نوسازی صنعت شود.

در این جلسه همچنین مطالبی در خصوص موضوعاتی نظیر سیاست‌گذاری‌های کلان کشور و تأثیر آن در صنعت نفت و تصمیم‌گیری‌ها، ارزیابی قراردادهای منعقد شده، جایگاه ایران در صنعت نفت، خصوصی‌سازی صنعت نفت و پتروشیمی، خودکفایی و ... مطالبی عنوان شد.