مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ما از اینکه اصناف خودش بازرسی کند استقبال می کنیم اما چون ضمانت اجرایی کیفری ندارد ممکن است طرح با مشکل اجرایی مواجه شود.

به گزارش مرورنیوز، عبدالمجید اجتهادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به گستردگی قاچاق کالا در کشور گفت: قطعا پرونده های بالای 100 میلیون تومان به مراتب بیشتر از سال گذشته شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: عمده این پرونده ها مربوط به انبار ها است که در شش ماهه نخست امسال قطعا تعداد پرونده های بالای 100 میلیون تومان افزایش یافته و این نشان می دهد که در بحث  مبارزه به سمت دانه درشت ها رفته ایم.

وی گفت: در همین لوازم خانگی در ماه گذشته و مهرماه یک پرونده در هرمزگان تشکیل شده است که ارزش ریالی آن 27 میلیارد تومان است پرونده دیگری در استان البرز و یک پرونده نیز در ارس تشکیل شده و همه اینها بالای 20 میلیارد تومان است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: پرونده ای نیز با گزارش خود اصناف درباره انبارهای شهر ری تشکیل شده است که نشان می دهد دستگاه ها پای کار آمدند .

اجتهادی گفت: سازمان تعزیزات مرجع رسیدگی است و بازرس ندارد و کار بازرسی با بازرسان در بخش مبارزه با عرضه است که با نیروی انتظامی یا سازمان حمایت است .

وی افزود: ما از اینکه اصناف خودش بازرسی کند استقبال می کنیم اما چون ضمانت اجرایی کیفری ندارند ممکن است طرح با مشکل اجرایی مواجه شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: البته اکنون مرحله رسیدگی شروع نشده اما طرح متوقف نیست و ادامه دارد.

اجتهادی افزود:‌اصناف اختیارات کشف را ندارند اما ما گزارش های آنان را به عنوان افراد موثق و مطمئن می پذیریم.

وی گفت: در ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا قانون گذار یکسری اختیارات برای کاشفین و در ماده بعدی برای ضابطین بیان کرده است .

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: همچنین قانون گذار 10 دستگاه را احضار کرده است و یکسری تکالیف و اختیاراتی به کاشفین داده است .

اجتهادی گفت: اکنون در طرح مبارزه با قاچاق کالا قطعا حضور بازرسان اصناف به عنوان کسانی که متخصص و مورد اعتماد دستگاه رسیدگی کننده هستند لازم است اما اینکه کلا به اصناف واگذار شود قطعا مورد نظر قانون گذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: تعزیرات بازرس ندارد بلکه بازرسان سازمان حمایت و اصناف هستند که بازرسی می کنند و پیشنهاد ما این بود که در مرحله نخست اجرای طرح خودشان بازرسی ها را انجام دهند و در مرحله دوم شعب ما نیز همراه بازرسان اصناف باشند و مسلما اگر باهم باشند موفقیت اجرای طرح بالا است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر اصناف تنها بخواهد این کار را بکند نه مبنای قانونی دارد و نه موفقیت کسب خواهند کرد.

اجتهادی افزود: اکنون همه بسیج شدند که این طرح با موفقیت مواجه شود و قطعا نه تعزیرات به تنهایی می تواند این کار را بکند و نه بخش خصوصی بلکه باید در کنار هم باشیم.

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ماده 62 قانون نظام صنفی این اختیار را به اصناف داده (که کشف کند) اما نسخ شده است.