قیمت‌های نفت هفته گذشته پس از کاهش بالاتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، بهبود یافت و قیمت‌های نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت از پایین‌ترین رکورد شش ماه گذشته افزایش پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، نفت معاملات روز جمعه را در سطح نسبتا ثابتی به پایان رساند، اما تحت تاثیر کاهش بزرگتر از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا و انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک، نخستین رشد هفتگی در یک ماه گذشته را ثبت کرد. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 5 مه به میزان ۵.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که بسیار بالاتر از رقم ۱.۸ میلیون کاهش مورد پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" بود.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با یک پنی افزایش، در ۴۷.۸۴ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۳.۵ درصد رشد قیمت داشت. نفت برنت برای تحویل در ژوییه در بازار لندن با 7 سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، در ۵۰.۸۴ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۳.۶ درصد رشد قیمت ثبت کرد.

در شرایطی که حدود دو هفته تا زمان برگزاری نشست رسمی اوپک مانده است، مقامات این سازمان در روزهای اخیر احتمال تمدید توافق کاهش تولید تا پایان امسال یا حتی مدت طولانی‌تر از آن و همچنین کاهش بیشتر تولید را مطرح کرده‌اند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه، اواخر سال گذشته موافقت کردند تولیدشان را از ابتدای ژانویه امسال به مدت شش ماه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

گزارش ماهانه اوپک که روز پنج شنبه منتشر شد، نشان داد که اعضای اوپک به سهمیه تولیدشان پایبند بوده‌اند. تولید اوپک در آوریل به ۳۱.۷۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد تولید این سازمان بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز از زمان امضای توافق نفتی در نوامبر کاهش پیدا کرده است. همچنین اوپک در این گزارش پیش بینی خود از رشد تولید نفت شیل آمریکا را 64 درصد افزایش داد که با رشد 950 هزار بشکه در روز پیش بینی شده تولید شیل آمریکا در سال جاری برابر است. اوپک از این واهمه دارد که تمدید توافق کاهش تولید، قیمتها را به حد کافی افزایش دهد تا شرکتهای شیل امکان ادامه فعالیت و عرضه نفت بیشتر به بازار را پیدا کنند.

به گفته تحلیلگران نفت مورگان استنلی، شیل آمریکا به اندازه ای سریع به بازار بازگشت که تحلیلگران بازار اکنون تولید بیشتر را تهدیدی برای قیمتهای نفت در سال آینده می‌بینند و ریسکها برای تعادل عرضه و تقاضای بازار نفت در سال 2018 افزایش پیدا کرده است. آمریکا مهیای رشد قوی عرضه در سال آینده می‌شود که ممکن است از یک میلیون بشکه در روز فراتر رود.

اما در بحبوحه پیش بینی‌های منفی، گولدمن ساش همچنان بر دورنمای خوش بینانه برای قیمتهای نفت مصر مانده است. این بانک هفته گذشته باور خود مبنی بر اینکه بازار نفت دچار کمبود عرضه شده اند را تکرار کرد. جف کوری، مدیر بخش کالاهای گولدمن در کنفرانس لندن اعلام کرد سرمایه گذاران نفت باید روی قیمت‌های بالاتر حساب باز کنند. وی در نشست نفت جهانی "اس اند پی گلوبال پلاتس" در لندن گفت: با ادامه رشد تقاضا، بازار نفت ممکن است با کمبود عرضه دو میلیون بشکه در روز تا ژوییه روبرو شود.

در این بین، آژانس بین‌المللی انرژی با در نظر گرفتن رشد بازار خودروهای برقی در چین و هند، قصد دارد در "دورنمای انرژی جهان" که اواخر سال جاری منتشر می‌شود، پیش بینی‌های تقاضای نفت را مورد بازبینی قرار دهد. به دلیل اینکه هند و چین مهم‌ترین منابع رشد تقاضا برای نفت هستند، هر گونه کاهش تقاضا از سوی این کشورها، پیامدهای جهانی خواهد داشت.