کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصاد هر کشور است که معمولا سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و البته می‌توان با نگاه به عملکرد و شیوه‌های کشت در هر کشور به میزان توسعه یافتگی آن نیز پی برد.

به گزارش مرور نیوز، ایران یکی از کشورهایی است که بخش زیادی از نیروی کار آن در بخش کشاورزی فعال است اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های عجولانه و مخرب سال‌های 84 تا 92 سطح زیر کشت در سال‌های پایانی دولت دهم رو به کاهش گذاشت و البته این وضعیت در سال‌های پس از 92 و روی کار آمدن دولت یازدهم نیز به دلیل همان تبعات ادامه یافت به گونه‌ای که در چهار سال دولت یازدهم مزارع گندم آبی از دو میلیون و 520 هزار هکتار به دو میلیون 150 هزار هکتار کاهش یافت اما با این وجود ایران برای اولین بار به صادر کننده گندم تبدیل شد.

شاید اگر سیاست‌های دولت دهم در سال‌های پس از 92 نیز ادامه پیدا می‌کرد امروز دیگر اثری از کشاورزی در کشور نبود اما دولت یازدهم با مدیریت مناسب و اقدماتی همچون تغییر زمان کشت، توسعه نشاکاری، کشت‌های جایگزین، توسعه کشت گلخانه‌ای، حذف کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم‌آب، اصلاح سیستم‌های آبیاری و افزایش بهره‌وری توانست کشاورزی را از خطر وقوع بحران نجات و در مسیر درست قرار دهد.

البرز یکی از استان‌هایی است که از نظر کشاورزی جایگاه مهمی در کشور دارد، این استان مراکز علمی-پژوهشی زیادی را در خود جای داده است و می‌توان آن را ویترین کشاورزی کشور دانست.

بر همین اساس دولت یازدهم به البرز توجه ویژه‌ای نشان داد و با اعمال یک مدیریت مناسب توانست رکوردهای ماندگاری را در شرایطی دشوار از خود بر جا گذارد.

تولید و خرید تضمینی گندم یکی از شاخص‌هایی است که برای سنجش عملکرد کشاورزی باید پیش از هر چیز به آن توجه کرد، میزان خرید تضمینی این محصول در سال 92 چیزی در حدود 9 هزار تن بود اما در پایان سال 95 این رقم با 383 درصد رشد به 43 هزار و 500 تن رسید.

افزایش در تولید دیگر محصولات زراعی استان نیز مشهود است به طوری که در سال 92 حدود 817 هزار تن محصولات زراعی در البرز تولید شد اما در پایان سال 95 این رقم با 64 درصد رشد به هزار و 341 تن رسید.

محصولات باغی استان البرز نیز از 354 هزار تن در سال 92 با 32 درصد رشد به 466 هزار تن در سال 95 رسید.

روند افزایش تولیدات در سایر محصولات همچون شیر با 35 درصد رشد، گوشت قرمز با 38 درصد رشد، تخم مرغ با شش درصد رشد و تولید قارچ با 39 درصد رشد ادامه داشته است که البته همه آن مرهون فراهم بودن نهاده‌های تولید، استفاده مناسب از تسهیلات بانکی و آموزش و ترویج این آموزش‌ها در میان فعالین این بخش بوده است.

مدیریت صحیح کشاورزی در البرز را می‌توان با شاخصی چون «به کارگیری روش‌های نوین و صنعتی در تولید محصولات کشاورزی سالم» نیز توضیح داد؛ تا پایان سال 92 این روش‌ها که شامل کنترل بیولوژیک به منظور کاهش مصرف آفت کش در مزارع می‌شود در 9 هزار هکتار از سطوح زیر کشت استفاده می‌شد اما در پایان سال 95 این رقم به 18 هزار و 600 هکتار رسید.

علاوه بر این دولت برای اصلاح شبکه‌های آبیاری و اجرای طرح‌های نوین رقم بی سابقه 48 میلیارد تومان را اختصاص داد و بر همین اساس مطالعه بر روی چهار هزار هکتار از اراضی استان انجام شد و این اقدام در دو هزار و 400 هکتار از اراضی استان صورت گرفت.

در همین مدت سطح زیر کشت گلخانه‌ای نیز در استان با 56 درصد افزایش به 211 هکتار رسید که همین اقدام نقش زیادی در افزایش بهره‌وری آب از 41 درصد به 44 درصد داشته است.

تولید آبزیان یکی دیگر از شاخص‌هایی است که براساس آن می‌توان عیار یک کشاورزی را سنجید، این شاخص در پایان سال 95 نسبت به سال 92 با افزایشی 14 درصدی ازدوهزراو 100 تن به دوهزارو 400تن رسید.

فرآوری محصولات کشاورزی برای ایجاد اشتغال وابسته و ارزش افزوده و خودداری از خام فروشی یکی از سیاست‌هایی بود که در این مدت توسط دولت در کشور و همچنین استان البرز دنبال شد، بر همین اساس فرآوری محصولات کشاورزی از 433 هزار تن در سال 92 به 522 هزار تن در سال 95 رسید.

علاوه بر اینها اقدامات دولت باعث شده است تا البرز در تولید انواع هلو، شلیل، گل لاله، بذر گندم و عملکرد در هکتار رتبه اول کشور، تولید قارچ، گلابی و گیلاس رتبه دوم کشور و در تولید تخم مرغ رتبه سوم کشور را به خود اختصاص دهد و صادرات محصولات کشاورزی استان از 110 میلیون دلار به 175 میلیون دلار برسد که البته با توجه به ایجاد بازار جدید روسیه در سال جاری پیش بینی می‌شود میزان صادرات به 220 میلیون دلار افزایش یابد.