شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال، 8 درصد در تولید نفت خام، ١٧ درصد در تولید گازغنی و 29 درصد در تولید مایعات و میعانات گازی و نفتا رشد خواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، معاونت برنامه ریزی و تلفیقی، برنامه تولید،توزیع و تزریق گاز در سال 1396 را تصویب کرد که بر اساس این برنامه، تولید نفت‌خام، گاز غنی، مایعات و میعانات گازی و نفتا در سال جاری افزایش می یابد.

برنامه تولید، توزیع و تزریق شرکت ملی نفت ایران شامل تولید و توزیع نفت خام، گاز غنی، گازسبک، مایعات و میعانات گازی و نفتا و همچنین تزریق گاز طبیعی و آب به میدان‌های نفتی است که طی دو جلسه در هیئت مدیره نفت مطرح و در تاریخ 24 اردیبهشت ماه به تصویب رسید.

بر اساس این برنامه، پیش بینی می‌شود شرکت ملی نفت ایران با همکاری شرکت‌های تابعه در پایان سال 1396 نسبت به شرایط محقق شده در انتهای سال 1395 بتواند 8 درصد در تولید نفت خام، 17درصد در تولید گازغنی و 29 درصد در تولید مایعات و میعانات گازی و نفتا رشد داشته باشد. همچنین انتظار می رود در راستای تحقق تولید صیانتی و تزریق گاز طبیعی به میادین نفتی 50درصد و تزریق آب به بیش از 38 درصد افزایش داشته باشد.

از مهمترین اجزای برنامه تولید نفت خام، افزایش تولید از میدان های غرب کارون (آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی)، میدان آذر و لایه نفتی پارس جنوبی است که با تکمیل واحدهای فرآورشی و انتقال در آن، برداشت حداکثری از این میدان های مشترک ممکن می شود.

همچنین در راستای افزایش تولید گاز غنی و دستیابی به سهم بیشتری از منافع ناشی از استحصال محصولات گازی از منابع مشترک، تکمیل فازهای 19، 20و 21و راه اندازی فازهای 13، 14، 22، 23و 24 در سال جاری نیز از جمله اولویت های شرکت ملی نفت ایران است تا بتوان برنامه تولید گاز غنی از میدان پارس جنوبی را به بیش از 15درصد افزایش داد.

برنامه یاد شده، با رعایت اصل صیانت از مخازن، افزایش بازیافت نهایی، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه و جلوگیری از آلودگی محیط زیست تدوین شده و طبعاً تحقق آن منوط به الزاماتی از قبیل تامین کافی و به موقع اعتبارات (ارزی/ ریالی)، تامین به موقع کالا، تجهیزات و ماشین آلات، تامین گاز طبیعی مورد نیاز برای تزریق و همچنین داشتن مجوزهای لازم از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.