در نشست محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی ایران با ایگنادی آراکلیان وزیر کشاورزی ارمنستان ضمن بررسی محورهای همکاری دو کشور در این حوزه و بخش های وابسته، برای گسترش مناسبات در این زمینه توافق شد.

به گزارش مرور نیوز ، در نشست هیات ایرانی به ریاست حجتی و هیات ارمنستانی که روز سه شنبه با حضور سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اقامتگاه دولتی ارمنستان برگزار شد، آراکلیان با شادباش برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد حسن روحانی، ابراز امیدواری کرد که روابط مطلوب تهران و ایروان مانند گذشته درحوزه های مختلف تداوم یابد.
وی همچنین با اشاره به امضای یادداشت های تفاهم همکاری در عرصه های مرتبط و فراهم بودن زمینه های حقوقی لازم برای این کار، خواستار تشکیل کارگروه مشترک با هدف حمایت از فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه های مختلف کشاورزی شد.
آراکلیان با اشاره به عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا، آمادگی ایروان را برای همکاری با تهران با هدف ورود جمهوری اسلامی به بازار این اتحادیه و صادرات محصولات کشاورزی اعلام کرد.
تاکید بر همکاری در زمینه های شیلات، دامپروری و فرآوردهای دامی و افزایش همکاری های بین استانی از دیگر محورهای مذاکرات دو وزیر در اجلاس مشترک کشاورزی بود.
حجتی نیز ضمن اعلام سپاس برای شادباش طرف ارمنستانی در زمینه برگزاری انتخابات در ایران، وضعیت همکاری های دو کشور در حوزه های کشاورزی، دامپروری و شیلات را خوب خواند و تاکید کرد که روند این مناسبات باید بیش از پیش پرشتاب تر شود.
وی با اشاره به اینکه ایران در پهنه خشک جغرافیایی قرار دارد که لازمه کشاورزی بهره وری از آب، زمین و کاربرد کشاورزی نوین است، گفت: با افزایش بهره وری از آب و زمین های زراعی، ایران بیشتر محصولات استراتژیک خود را تامین می کند و به خودکفایی رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین آمادگی ایران را برای همکاری در این بخش، دامپروری، گیاهان دارویی و فراورده های لبنی با ارمنستان اعلام کرد و از آمادگی فعالان اقتصادی ایرانی برای ایجاد صنایع تبدیلی در ارمنستان خبر داد.
سجادی سفیر ایران نیز در این نشست، مذاکرات برنامه ریزی شده برای هیات ایرانی را زمینه ای برای تحرک بخشیدن به همکاری های دو کشور در بخش کشاورزی و دامپروری خواند و گفت که تلاش های دو کشور موجب شکل گیری پنجره جدیدی در روابط شده است و بی شک دستاوردهای آن سال های آینده مشخص خواهد شد.
سجادی همچنین خواستار تشکیل کارگروه کشاورزی برای حمایت از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شد و با ابراز امیدواری از اینکه تفاهم های موجود عملیاتی شود، روان سازی امور اداری و گمرگی برای تسهیل سرمایه گذاری تجار ایرانی درارمنستان را ضروری خواند.
حجتی که دیروز وارد ایروان شد با کاران کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار و مذاکره خواهد کرد و همچنین در جریان این سفر چهار روزه از چند پروژه در بخش های مختلف کشاورزی و صنایع وابسته دارای استانداردهای روز بازدید خواهد کرد.
تهران و ایروان که روابط بسیار نزدیک سیاسی دارند، از دی ماه سال گذشته پس از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به ایروان، مذاکره با سرژ سرکیسیان همتای ارمنستانی و امضای چندین سند همکاری، اجرای برنامه های مختلفی را برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری و افزایش سطح ارزش مبادلات بین دو کشور را در دستور کار دارند.