پیشنهاد ایجاد مرکز مشترک تحقیقاتی میان بنگاه‌ها و تشکل‌های تخصصی ایران و چین در حوزه گیاهان دارویی در نشست فعالان بخش خصوصی دو کشور مطرح شد.

به گزارش مرور نیوز  به نقل از اتاق بازرگانی تهران، فریدون وردی‌نژاد مشاور دبیرکل اتاق تهران در امور کشور چین در این نشست با برشمردن ظرفیت‌ بالای تولیدی و بازرگانی دو کشور در بخش گیاهان دارویی، گفت: گیاهان دارویی در ایران همچنان به صورت سنتی فرآوری می‌شود که در این بخش می‌توان با همکاری دو کشور، زمینه‌ صنعتی‌سازی تولید گیاهان دارویی ایران و فرآورده‌های آن را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی در ایران از بازار مناسبی برخوردار است، افزود: به رغم پرورش اقلام مختلف و منحصربفرد از گیاهان دارویی در ایران، اما تجارت میان دو کشور در این بخش تنها محدود به زعفران و گیاه شیرین‌بیان شده است، در حالی که می‌توان با تبادل اطلاعات و دانش فنی میان دو طرف این بازار را توسعه داد.

وردی‌نژاد سپس تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای کشت و تولید گیاهان دارویی در دو کشور ایران و چین، اتاق تهران آماده حمایت از محققان و بازرگانان دو کشور در حوزه گیاهان دارویی برای بسط و گسترش بازار این محصولات در سطح آسیا و حتی جهانی است.

وی سپس پیشنهاد ایجاد مرکز مشترک تحقیقاتی میان بنگاه‌ها و تشکل‌های تخصصی دو کشور در حوزه گیاهان دارویی را مطرح کرد.

حمیدرضا مناقبی عضو هیات رییسه اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طی دو دهه اخیر، صادرات گیاهان دارویی ایران از انسجام کافی برخوردار نبوده است، گفت: در حال حاضر حدود 2 هزار قلم انواع گیاهان دارویی در ایران کشت و پرورش داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار صادرات گیاهان دارویی ایران نیاز به بازسازی دارد، افزود: بازار ایران مکان مناسبی برای فروش گیاهان دارویی فرآوری شده چین است و این در حالی است که از ایران نیز می‌توان مواد خام و اولیه برای تولیدکنندگان و کارخانه های چینی ارسال کرد.

مناقبی سپس از آمادگی اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی ایران برای همکاری با اتحادیه گیاهان دارویی چین در جهت تدوین استراتژی تولید و تجارت مشترک دو کشور خبر داد.

استقبال چینی‌ها از پیشنهاد ایران برای ایجاد مرکز مشترک

رییس انجمن گیاهان دارویی چین که در راس این هیات تجاری از چین به تهران آمده بود نیز طی سخنانی، فرصت‌های همکاری میان دو کشور در زمینه تولید و تجارت گیاهان دارویی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در این راستا باید شرکت‌های فعال دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد.

«وانگ» همچنین با اشاره به بازدید اعضای این هیات تجاری از برخی شرکت‌های تولیدی و تجاری ایرانی در زمینه گیاهان دارویی، از آمادگی انجمن گیاهان دارویی چین برای دعوت و پذیرایی از هیات ایرانی طی ماه‌های آتی خبر داد.