6 قرارداد همکاری دانش محور میان سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی به امضا رسید.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر صالحی ضمن تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران اظهار داشت: این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حائز اهمیت و باعث یک جهش علمی ویژه خواهد شد.
وی افزود: قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود 90 میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی های موجود در صنعت هسته ای تجهیزات و اجزای مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که خوشبختانه این مهم در صنعت هسته ای نهادینه، طراحی، تولید شود و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به انجام این پروژه در استان قزوین اشاره کرد و ادامه داد: این اقدامات استان قزوین را در آینده با تلاش های خالصانه و مضاعف تبدیل به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای با در نظر داشتن ساخت و بهره برداری از اولین رودوترون صنعتی بومی در استان قزوین در 20 فروردین سال جاری، تبدیل خواهد کرد.
در ادامه محمد جواد لاریجانی ضمن تقدیر از تلاش های صالحی و همکاران وی در به ثمر رساندن سامانه پرتودهی قزوین گفت: این پروژه یک اقدام منحصر بفرد با توجه به تکیه بر دانش بومی می باشد.
وی اضافه کرد: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت ها به دنبال آن بودیم. چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود و عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی تاکید کرد: با هماهنگی های بعمل آمده استان قزوین به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققین و پژوهشگران منطقه تبدیل و تعداد زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد و این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم نمود.
فریدون همتی، استاندار قزوین نیز که در این مراسم حضور داشت، با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه، گفت: از اعتبارات استانی نیز کمک هایی به این پروژه ملی خواهیم نمود.
در پایان این مراسم که با حضور برخی معاونین و مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار شد، زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان ضمن تقدیر از همکاری های بعمل آمده به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی 6 قرارداد مذکور را امضا کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، این 6 قرارداد شامل ساخت کاواک مسی 100 مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلا و لیزرهای پیکو ثانیه به منظور توسعه شتابگرهای ذرات در کشور و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی نمودن طرح چشمه نور ایران موسوم به IPM است.