دانشمندان موسسه "ام‌.آی‌.تی" اعلام کردند از سوی کاخ سفید تماسی با ما نگرفتند و به آن‌ها این شانس داده نشد درباره تحقیق‌شان توضیح دهند.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از دیلی‌میل، ترامپ اخیرا در سخنرانی در رز گاردن کاخ سفید اعلام کرده به دنبال خروج از این پیمان است چون به باور وی، این معاهده دما جهانی را سریعا کاهش نمی‌دهد و بنابراین تاثیر مهمی نخواهد داشت.

ترامپ گفته بود: حتی چنانچه معاهده پاریس به طور کامل اجرایی شود و همه کشورها در آن نقش خود کاملا ایفا کنند، تا سال 2100 فقط دو دهم یک درجه سانتی‌گراد دمای جهانی را کاهش خواهد داد که این میزان بسیار بسیار ناچیز است.

کاخ سفید این ادعا را به تحقیقی نسبت داده که توسط "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) انجام شده است.

این موسسه آوریل سال 2016 در مقاله‌ای با عنوان "معاهده پاریس چه میزان مثمرثمر خواهد بود؟" نشان داده بود چنانچه کشورها به تعهدات خود در معاهده پاریس پایبند باشند، گرمایش جهانی تا سال 2100 بین 0.6 درجه تا 1.1 درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

اروان مونیر، محقق ارشد "برنامه مشترک علم و سیاست تغییر جهانی" در موسسه ام‌آی‌تی و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: ما به هیچ عنوان از خروج آمریکا از معاهده پاریس حمایت نمی‌کنیم.

جان ریلی، یکی از مدیران این برنامه نیز اعلام کرد: چنانچه کاری نکنیم، احتمالا پنج درجه یا بیشتر گرمایش جهانی را افزایش خواهیم داد و این مصیبت‌بار خواهد بود.

وی افزود که دانشمندان هیچ تماسی با کاخ سفید نداشته‌اند و به آن‌ها این شانس داده نشد درباره تحقیق‌شان توضیح دهند.

ریلی عنوان کرد: به نظر می‌رسد این اعلام ترامپ تحریفی کامل از مشکل آب‌وهوایی است و به نظر من، پاریس بر خلاف آنچه مقامات کاخ سفید ادعا می‌کنند، معاهده بسیار خوبی برای ایالات متحده است.

وی اضافه کرد: این معاهده قدمی اساسی است و اگر این قدم را بر نداریم، برای برداشتن گام‌های بعدی آمادگی نخواهیم داشت.

معاده پاریس در سال 2015 توسط تقریبا 200 کشور امضا شد و هدف آن محدود کردن گرمایش جهانی به 2 درجه سانتی‌گراد یا کمتر تا سال 2100 است. در این معاهده کشورها متعهد شدند انتشار دی‌اکسیدکربن و انتشارات دیگر ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

ترامپ بارها در علم تغییر آب و هوایی ابراز تردید کرده و آن را دسیسه‌ای نامیده که چین از آن برای تضعیف اقتصاد آمریکا بهره‌برداری می‌کند.

اخیرا رابرت آیگر، مدیرعامل والت دیزنی به همراه الون‌ ماسک در اعتراض به تصمیم ترامپ برای خروج کشورش از معاهده آب و هوایی پاریس، از شورای مشاوران ریاست‌ جمهوری آمریکا استعفا داده‌اند.

الون ماسک، مدیر عامل اسپیس‌ ایکس و تسلا، قبلا هشدار داده بود چنانچه رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمش را عملی کند، از مقام مشاوری وی استعفا خواهد کرد و به دنبال اعلام ترامپ وی از شورای ریاست‌جمهوری امریکا استعفا کرد.

پس از این اعلام ماسک در صفحه توئیترش، آیگر نیز توئیت کرد که دیگر در این شورا شرکت نخواهد کرد.

مدیران عامل غول‌های فناوری نیز به این تصمیم ترامپ اعتراض کرده‌اند و مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیر عامل فیسبوک نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد: تصمیم ترامپ برای محیط زیست و برای اقتصاد ناخوشایند است و آینده فرزندانمان را به خطر خواهد انداخت.

همچنین ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در صفحه توئیتر خود نوشت: تصمیم رئیس جمهور آمریکا وی را ناامید کرده است.

پیچای اعلام کرد: گوگل به دنبال آینده‌ای پاک‌تر و شکوفاتر برای همگان خواهد بود.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، نیز تغییر آب‌ و هوایی را موضوع مهمی خواند که نیازمند اقدامی جهانی است. وی گفت: همه ما روی سیاره کوچکی زندگی می‌کنیم و باید با همکاری یکدیگر از آن حفاظت کنیم.

اسمیت افزود: ما همواره حامی معاهده پاریس بوده‌ایم، از ترغیب کشورها برای پیوستن به این معاهده‌ در سال 2015 گرفته تا ترغیب ایالات متحده برای تایید آن در سال 2016.