شاخص کل بورس امروز (سه شنبه) با وجود رکود و افت حجم و ارزش معاملات، چهار پله رشد کرد و به رقم 80 هزار و 293 واحدی رسید.

به گزارش مرور نیوز، در معاملات امروز 431 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 74 میلیارد ریال در 36 هزار و 503 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان دهنده افت بیشتر شاخص ها بود اما شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) یک واحد و شاخص بازار اول 26 واحد بالا رفت.

در مقابل، شاخص کل (هم وزن) 40 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 31 واحد، شاخص آزاد شناور 107 واحد و شاخص بازار دوم 122 واحد افت کرد.

نمادهای فخاس (فولاد خوزستان)، فملی (ملی صنایع مس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، آپ (آسان پرداخت پرشین) و ومعادن (گروه معادن و فلزات) با تاثیر مثبت اندکی شاخص را بالا کشیدند. در مقابل واتی (سرمایه گذاری آتیه دماوند) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) با بیشترین تاثیر منفی، شاخص را پایین نگاه داشت.

در بازار امروز گروه های شیمیایی، فلزات اساسی و کاشی و سرامیک با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

بیشترین رشد قیمت به نمادهای ریخته گری تراکتورسازی ایران، فولاد خراسان، معدنی دماوند، قند لرستان، موتوژن، تولید محور خودرو و کاشی تکسرام متعلق بود.

باما، سیمان هگمتان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، مس شهید باهنر، کربن ایران، کاشی الوند و سرمایه گذاری آتیه دماوند نیز با بیشترین کاهش قیمت در پایین جدول معاملات قرار گرفتند.

در پایان معاملات امروز پلی اکریل با معامله 20 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و واحدهای صندوق امین یکم با معامله 161 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران

معاملات فرابورس ایران در شانزدهمین روز خردادماه با دادوستد 374 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 هزار و 730 میلیارد ریال پایان یافت که این ارقام در مقایسه با روز شنبه حاکی از افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس است.

آیفکس (شاخص فرابورس) امروز با کمک نماد مارون (پتروشیمی مارون) که تا نزدیک 7 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر بازار داشت، افزایش حدود 0.3 درصدی را تجربه کرد.

در مجموع بازارهای اول و دوم نیز 239 میلیون سهم به ارزش 234 میلیارد ریال داد و ستد شد که بالاترین حجم و ارزش معاملات را نماد ذوب آهن به خود اختصاص داد. در این نماد، سهامداران حقیقی بیشترین مشارکت را در سمت خرید و فروش داشتند.

همچنین امروز، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران و شرکت پلاستیران متوقف شدند و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی خراسان و آهن و فولاد ارفع بازگشایی شدند.

معاملات در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز در حالی دنبال شد که تسه‌ها در دامنه 749 هزار تا 768 هزار ریال دادوستد شدند و حجم و ارزش معاملات این تابلو به بیش از 75 هزار ورقه به ارزش 57.5 میلیارد ریال رسید.