مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصلاح باغات زیتون در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: هرس و تغذیه باغات، دو عامل مهم در افزایش عملکرد است.

به گزارش مرور نیوز، ابوالقاسم حسن‌پور در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغ نمونه زیتون در شهرستان طارم سفلی (استان قزوین) با بیان اینکه زیتون در دنیا در سطحی بیش از ۳ میلیون هکتار کشت می‌شود، اظهار داشت: در کشور ما از سال ۷۰، این میوه مورد توجه قرار گرفت و معاونت باغبانی وقت در وزارت جهاد، به احداث طرح توسعه باغات زیتون اقدام کرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سطح زیرکشت باغات حدود ۱۰۴ هزارهکتار است، اضافه کرد: تولید این محصول در استان‌های مختلف کشور انجام می‌شود؛ اما عمده آن در استان‌های گیلان، زنجان، و قزوین است، ضمن اینکه سالانه حدود ۱۰۰ هزارتن زیتون در ایران تولید می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، هدف از اجرای طرح توسعه باغات زیتون، تامین روغن خوراکی برای مصرف‌کنندگان بود.

حسن‌پور با اشاره به اینکه مردم استقبال خوبی از روغن زیتون کردند و مصرف این روغن در  خانوار افزایش پیدا کرد، گفت: ولی هنوز به عدد قابل قبولی در این زمینه دست پیدا نکرده‌ایم و تلاش ما این است که بتوانیم میزان مصرف زیتون و روغن آن را، در کشور افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مصرف زیتون کنسروی در کشور مطلوب است، ادامه داد: مردم با فرآورده‌های زیتون مانند شور زیتون و غیره به خوبی آشنا شده‌اند و در سراسر کشور استفاده از زیتون کنسروی بیشتر از روغن آن است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌های این وزارتخانه را برای سال ۹۵ مورد اشاره قرار داد و افزود: ما برای سال‌جاری دو هزار هکتار افزایش سطح در نظر گرفته‌ایم و در این برنامه، به جای افزایش سطح زیرکشت باغات، اصلاح آن‌ها مورد توجه قرار دارد؛ چراکه بسیاری از باغات زیتون کشور قدیمی هستند و اصلاح آن‌ها لازم است.

حسن‌پور با بیان اینکه یکی از اقدامات در عملیات اصلاح باغات، هرس است ادامه داد: در سال‌ جاری برنامه وزارت جهاد این است که تا دو هزار هکتار از باغات را اصلاح کند که این اصلاح شامل هرس، تغییر رقم، مدیریت کف باغ، عملیات پیوند، تغذیه و مواردی از این قبیل است؛ ضمن اینکه اصلاح سامانه آبیاری نیز مدنظر ما قرار دارد که بتوانیم از آبیاری تحت فشار استفاده و راندمان آب را در کشور بالا ببریم.

وی اضافه کرد: ما در بسیاری از باغات، عملکردهایی بالاتر ۴۰ تن داریم، به نحوی که سال گذشته در سمنان عملکرد حدود ۵۰ تن در هکتار بوده و امسال در زنجان در یک باغ این عدد ۴۲ تن در هر هکتار است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به عملکردهای بالایی در زمینه تولید زیتون دست یافت؟ گفت: حضور باغداران نمونه می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد و از طرف دیگر ‌می‌توان گفت تغذیه  باغات، نقش مهمی در تحقق این امر دارد؛ بنابراین ما هرس و انجام عملیات تغذیه را به تولیدکنندگان توصیه می‌کنیم.

حسن‌پور با بیان اینکه کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا، مراکش، یونان، تونس و الجزایر زیتون تولید می‌کنند، افزود: ایتالیا، اسپانیا و یونان بیشترین تولید را دارند.

وی با اشاره به اینکه ایران از سال ۸۳ عضو شورای بین المللی زیتون است، اضافه کرد: ایران یکی از کشورهای فعال و تاثیرگذار این شورا است. البته آخرین نشست شورای بین‌المللی زیتون، مردادماه امسال در ایران برگزار شد.