بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، هرچند اعطای وام به‌پشتوانه یارانه واریزی از طریق یارا کارت اعتباری صورت خواهد گرفت، اما بانکها برای پوشش ریسک قطع یارانه واریزی مجاز به دریافت سفته و یا سایر تضامین متعارف شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، هرچند اعطای وام به‌پشتوانه یارانه واریزی از طریق یارا کارت اعتباری صورت خواهد گرفت، اما بانکها برای پوشش ریسک قطع یارانه واریزی مجاز به دریافت سفته و یا سایر تضامین متعارف شده‌اند.

در روزهای گذشته هرچند رئیس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن وام 5 میلیون تومانی به‌ضمانت حساب یارانه سرپرستان خانوار خبر داده بود، اما بانکها با اعلام این موضوع که بخشنامه‌ای دریافت نکرده‌اند عملاً از پرداخت وام مذکور خودداری کرده‌اند.

در بخشنامه بانک مرکزی که در اواخر اردیبهشت ماه ابلاغ شده است، آمده با عنایت به لزوم پوشش کارتهای اعتباری در سطح کشور و تسهیل دسترسی اقشار و آحاد مختلف جامعه به‌ویژه طبقات کمتر برخوردار به خدمات اعتباری نظام بانکی، بانک مرکزی در نظر دارد امکان صدور کارتهای اعتباری به‌پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها را مقرر سازد. کارتهای اعتباری موسوم به "یاراکارت اعتباری" در نهایت می‌توانند منتج به افزایش قدرت خرید خانوار و ارتقای رضایتمندی جامعه از نظام بانکی و حمایت از تولید و اشتغال داخلی باشد.

بر این اساس تمامی سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه می‌توانند با ارائه درخواست برای اخذ یارا کارت اعتباری به بانکها مراجعه کنند. این کارتهای اعتباری جدید در قالب عقد مرابحه صادر شده و تسهیلات به‌صورت نسیه اقساطی به اشخاص داده می‌شود. بازپرداخت اقساط نیز به‌صورت مستقیم از حساب یارانه افراد صورت خواهد گرفت. در مرحله اول سقف تسهیلات اعطایی از طریق این سازوکار 50 میلیون ریال خواهد بود. مهلت بازپرداخت تسهیلات حداقل 36 و حداکثر 60 ماه خواهد بود. به‌جز برداشت وام از یارا کارتهای اعتباری سایر عملیاتهای بانکی از قبیل برداشت وجه، انتقال وجه و برداشت کارمزد از طریق کارتهای مذکور امکان‌پذیر نخواهد بود.

در این بین یکی از نکات چالش‌برانگیز بخشنامه بانک مرکزی بند 16 آن است که بر این اساس بانکها مجاز شده‌اند، به‌تشخیص خود برای پوشش ریسک قطع یارانه خانوار نسبت به اخذ سفته و یا سایر تضامین متعارف از وام‌گیرنده اقدام نمایند.
نحوه دریافت وام 5 میلیونی با پشتوانه حساب یارانه
نحوه دریافت وام 5 میلیونی با پشتوانه حساب یارانه