رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: فرصتی که برای تجارت با قطر برای ایران و هرمزگان پیش آمده، نباید سوزانده شود و با اختصاص یارانه های حمل و نقلی و کمک به صادر کنندگان می توان صادرات به این کشور را به نقطه قابل قبولی رساند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، محمد امین صباغی زاده روز شنبه در نشست با نمایندگان ارگان های دولتی و بخش خصوصی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد که ما در استفاده از فرصت ها موفق عمل نکرده ایم که گواه این مدعا را می توان در فرصتی که در بازار روسیه به وجود آمد، یافت.
وی بیان داشت: تحریم قطر توسط چهار کشور عربی شبیه فرصتی است که در مورد روسیه به دست آمد اما با این تفاوت که بازار قطر کوچک تر و نیازهایش هم متفاوت تر است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس اظهارکرد: بیشتر اقلامی که قطری ها به آن نیاز دارند محصولات صنایع تبدیلی، آرد، آب معدنی و خشکبار و مواد غذایی است.
وی با بیان اینکه چگونه می شود از این فرصت استفاده کرد که تجربه کاستی ها در مورد روسیه تکرار نشود، افزود: تنها مشکل و دغدغه تمام تجار فرصت سوزی هایی است که یا به دلیل نبود امکانات لازم و یا به دلیل خلاهای قانونی و حمایت نشدن صادرکنندگان از سوی ارگان های دولتی جلوی تجار را گرفته است.
صباغی زاده اضافه کرد: مسیر کوتاه بین ایران و قطر و همچنین موقعیت هرمزگان به عنوان قطب صادراتی کشور می تواند هرمزگان را به پایلوت صادراتی به قطر تبدیل کند.
وی اضافه کرد: کشور ایران و هرمزگان می تواند سهم قابل توجهی از بازار قطر را به خود اختصاص دهد که این مهم مستلزم برنامه ریزی و از دست ندادن فرصت هاست، چرا که ممکن است این فرصت تنها برای مدت کوتاهی در اختیار کشورمان باشد.
این مسئول ادامه داد: قطر بعد از امارات، دومین کشور منطقه است که از نظر زیرساخت ها، بنادر و ترانزیت، دارای اهمیت ویژه‌ای است و زیرساخت‌های مناسبی دارد و با شرایط پیش آمده، می‌تواند جزو شریکان اول اقتصادی کشور ایران قرار گیرد.
صباغی زاده گفت: بوشهر و هرمزگان با داشتن مزیت هایی همچون دریا و نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر باید تلاش بیشتری کنند که درصد بالایی از بازار قطر را به خود اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه ترکیه پیشتاز استفاده از این فرصت شده است، افزود: اکنون ترکیه بازار قطر را در دست گرفته و محصولاتی با استانداردهای اروپایی به این کشور صادر می کند و ما باید بکوشیم ضمن بالا بردن استانداردهای محصولات مان تمرکز خود را برای تولید محصولات با کیفیت بالا ببریم تا در هر مقطعی بتوانیم صادرات مداوم داشته باشیم.