وزرای اقتصاد ایران و کره جنوبی تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در کره را بررسی کردند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از وزارت اقتصاد و دارایی، علی طیب نیا که به منظور شرکت در دومین اجلاس بانک زیرساخت آسیا به کره جنوبی سفر کرده است در دیدار همتای کره ای خود، در خصوص ایجاد خطوط اعتباری بین بانکهای دو کشور، برقراری روابط کارگزاری و افتتاح شعب بانکهای ایرانی در کره جنوبی گفتگو کرد.

مذاکره با بانکهای کره جنوبی جهت ایجاد خطوط اعتباری در حال نهایی شدن می باشد اما برای حل برخی موضوعات باید توافقاتی توسط وزرای دوکشور صورت گیرد.

همچنین اقداماتی که قبلا در خصوص برقراری روابط کارگزاری و فراهم آوردن شرایط افتتاح شعب بانکهای ایرانی در کره جنوبی صورت گرفته نیازمند پیگیری بیشتر بانکها برای توسعه این همکاری ها می باشد که وزرای دو کشور در این زمینه قول مساعد دادند.

تسهیل تبدیل ارزهای حاصل از فروش و انتقال نفت از دیگر موضوعات مورد بحث وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر دارایی و استراتژی کره جنوبی در سفر به این کشور بود.

 

آمادگی اگزیم‌بانک کره برای تامین مالی پروژه‌های ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین با رئیس اگزیم بانک کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد. در دیدار علی طیب نیا و رئیس اگزیم بانک کره جنوبی، مذاکراتی در خصوص تامین مالی پروژه های عمرانی و زیربنایی در حوزه های انرژی، پتروشیمی، نفت، بهداشت صورت گرفت.

در این دیدار که نمایندگان و مسئولان سازمان سرمایه گذاری خارجی، بانک مرکزی، و سیستم بانکی کشورمان و مدیران ادارات اگزیم بانک کره جنوبی حضور داشتند، در خصوص موافقتنامه خط اعتباری 8 میلیارد یورویی که طی یکسال گذشته مذاکرات اولیه جهت نهایی کردن متن موافقتنامه انجام شده بود، توافق شد.

در این دیدار طرف کره‌ای ضمن اعلام علاقمندی خود جهت تامین مالی پروژه های عمرانی و زیر بنایی در حوزه های انرژی، پتروشیمی، نفت، بهداشت، خواهان معرفی پروژه های مزبور و فعالیت شرکت های کره ای در ایران شد.

وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به تحولات مثبت اقتصادی و فرصتهای متعدد بوجود آمده در ایران تاکید کرد: ظرفیت های بالقوه همکاری باعث شد کشورهای زیادی علاقمندی خود را برای همکاری های اقتصادی و مالی و اجرای پروژه های تولیدی در ایران اعلام کنند.

طیب نیا در پایان این دیدار گفت: پیگیری و جدیدت طرف کره ای می تواند زمینه ساز عملیاتی شدن موافقتنامه های امضاء شده میان دو کشور شود.