مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت از تغییر شیوه انتخاب مدیران پروژه ها و طرح های نفتی بر اساس مجموعه ای از توانمندی ها، مهارت ها، دانش و تجربه به جای مدرک گرایی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از وزارت نفت، محمد دیانت درباره شیوه نامه فرآیند انتصاب، ارتقا و مزایای دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای مدیریت پروژه های نفتی که اخیرا از سوی وزیر نفت ابلاغ شده و همچنین نحوه شمول کارکنان وزارت نفت برای تعیین به عنوان سرپرست طرح ها و پروژه های نفتی اظهار کرد: ویژگی های این صنعت مثل تخصصی بودن، پیچیدگی، سروکار داشتن با فناوری های بالا، رقابت‏های منطقه ای و جهانی و بازنشستگی تعداد قابل توجهی از مدیران نفت، همه و همه بر اهمیت و ضرورت پرورش مدیرانی توانمند برای صنعت نفت اضافه کرده است. اما آنچه اخیرا از سوی زنگنه ابلاغ شده، شیوه نامه مربوطه است.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت افزود: حدود 2 سال پیش با ارزیابی مشاغل و نیازها در سطح صنعت نفت، 16 حرفه شناسایی و در شورای معاونان وزارت نفت، 7 حرفه به عنوان اولویت مورد تأیید قرار گرفت. از مجموع این 7 حرفه، بخش عمده ای از فعالیت های مربوط به ارزیابی و شناسایی حرفه مدیریت پروژه، سال گذشته انجام شد و امسال نیز در حال تکمیل است و شیوه نامه اخیر وزیر نیز این حرفه را دربرمی گیرد. البته نکته حائز اهمیت این است که اگرچه این شیوه نامه مربوط به حرفه مدیریت طرح است، اما به نحوی تنظیم شده که قابلیت تعمیم به دیگر حرفه ها را هم دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس یکی از بندهای این شیوه نامه اگر یکی از شرکت های فرعی به دنبال مدیری برای پروژه ای باشد و حداقل 2 نفر از دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه ای مدیریت پروژه (صرفا صادره از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت) در آن شرکت مشغول به کار باشند، آن شرکت موظف است مدیر پروژه را از بین 2 نفر موجود انتخاب کند، گفت: این رویکرد در مقابل رویکردهایی که صرفا ترویج کننده مدرک گرایی هستند قرار دارد و به مجموعه ای از توانمندی های افراد امتیاز می دهد. توانمندی هایی که شامل دانش، مهارت، تجارب و ویژگی های فردی می شود.