رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان حنوبی پیش بینی کرد در سال زراعی جاری 175 تن محصول زیتون به ارزش تقریبی 8.4 میلیارد ریال در استان برداشت شود.

به گزارش مرور نیوز، هاشم ولی پور مطلق سطح زیرکشت درختان زیتون استان را 725 هکتار ذکر کر دو افزود: از این رقم 373 هکتار غیربارور و 351 هکتار بارور است.
وی با اشاره به فعالیت 285 بهره بردار محصول زیتون، بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت باغ های زیتون استان در شهرستان های نهبندان، طبس و سربیشه قرار دارد.
وی بیان کرد: در برخی نقاط استان تک درختان کهنسال زیتون وجود دارد، برای بررسی امکان توسعه باغ های زیتون، کلکسیون ارقام زیتون با کاشت 9 رقم در سال 1375 در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان احداث و از سال 1378 برنامه توسعه گیاه زیتون اجرا شد.
به گزارش مرور نیوز، ولی پور مطلق در ارتباط با واحدهای صنعتی روغن کشی و فرآوری این محصول، اظهار کرد: هم اکنون 2 دستگاه پروتابل روغن کشی زیتون در شهرستان های نهبندان و طبس وجود دارد که از محل اعتبار ملی طرح زیتون خریداری شده است.
وی عنوان کرد: در مناطقی که با شرایط کاشت زیتون سازگار باشد، عملکرد فعلی درختان رضایت بخش است، بر اساس برنامه‏ های پیشنهادی شهرستان ها و با همکاری فنی کارشناسان دفتر زیتون وزارتخانه، توسعه باغ های جدید در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قراردارد.
وی یادآور شد: به منظور شناسایی ارقام مناسب زیتون استان، باغ های سازگاری (با تنوع گسترده ) در مناطق عمده زیتون کاری استان احداث شده است که نتایج آن در سال های آتی مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به تنوع آب و هوایی و نیز وجود تنوع در ارقام زیتون، سازگارترین ارقام با توجه به عملکرد ارقام موجود در باغ های زیتون استان به نظر می ‏رسد رقم زرد باشد چرا که نسبت به شرایط نامساعد مقاومت بیشتری دارد.
ولی پور مطلق، تامین نهال یارانه ای برای توسعه باغ های جدید و همکاری در اصلاح و احیای باغ و آموزش باغداران از محل طرح ملی زیتون را از جمله امور حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از باغداران زیتونکار دانست.
سطح زیرکشت محصول باغی خراسان جنوبی در سال 94، 76 هزار و 335 هکتار و محصول زراعی 77 هزار و 202 هکتار است و 130هزار هکتار از اراضی کشاورزی به صورت سنتی آبیاری می شود.