روزهای گرم تابستان مصرف برق را در کشور به نحو چشمگیری افزایش داده است به طوری که با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم در همه بخش های کشور، طی روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه مصرف برق در کشور بودیم.

به گزارش مرور نیوز، وزارت نیرو هفته گذشته اعلام کرد: روز چهارشنبه گذشته رکورد بی سابقه 55 هزار و 400 مگاوات که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد را نشان می‌دهد به ثبت رسید که در چنین شرایطی برای جلوگیری از بروز خاموشی، به ویژه در استان‌های گرمسیر کشور بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.


این در حالیست که در سال 93 اوج مصرف برق بین ساعت 14:21 تا 20:57 و در ماه های تابستان 14:21 تا 14:32بود اما هم اکنون ساعات اوج بار بین 12تا 16 و 20تا23 شب رسیده است.

 

مصرف برق 10درصد افزایش یافته است

'هوشنگ فلاحتیان' معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی چندی پیش اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال مصرف انرژی در کشور نسبت به زمان مشابه پارسال 10 درصد افزایش داشته است.
وی افزود:با توجه به اینکه پیک بار مصرف برق در کشور 53 هزار مگاوات است این افزایش بسیار نامطلوب است و باید از این ظرفیت ملی به درستی استفاده کرد.
به دلیل افزایش مصرف برق،تلفات شبکه‌ انتقال و توزیع برق کشور ۱۲.۸ درصد عنوان شده است که 50 درصد بالاتر از متوسط جهانی و 100 درصد بیش از کشورهای صنعتی است.
اگر تلفات شبکه برق کشور، بالاتر از نرخ کشورهای صنعتی، اما برابر با نرخ متوسط جهانی بود، سالانه معادل مصرف برق یک سال شهر تهران صرفه‌جویی به عمل می‌آمد.

 

کاهش هریک درصد تلفات برق معادل1.3میلیارد دلار صرفه جویی

همچنین با کاهش هر یک درصد از تلفات شبکه برق و کاهش هزینه‌ های تولید برق، مصرف سوخت و نیاز به زیرساخت ‌های جدید در شبکه‌ برق، سالانه ۱.۳ میلیارد دلار منابع برای کشور آزاد می‌شود.

 

مصوبه جدید هیات وزیران

با توجه به افزایش دما و مصرف بالای برق هیات وزیران در خصوص تفویض اختیار تنظیم ساعت کار ادارات و دستگاههای دولتی ،بانکها و شهر داری ها و سایر موسسات عمومی غیر دولتی در دمای بالای بیش از 45درجه به استانداران استان های مورد اشاره مصوبه ای را ابلاغ کرده است.
در این مصوبه آمده است:به استانداری های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان(و تمام شهرستان های تابعه استان های یاد شده) و به استانداری های کرمان،فارس،یزد،ایلام و سمنان(در شهرستان های با دمای بیش از 45درجه) و به تشخیص شرکت های توزیع برق، اجازه داده می شود ساعات کار اداره ها بانکها و شهرداری و سایر موسسات عمومی غیردولتی را با رعایت قوانین مربوط از ساعت 6:30تا 13:30 تنظیم نمایند.
در این مصوبه آمده است: با استفاده از مولدهای اضطراری خود در ساعات 12تا16 در ماههای تیر و مرداد برق تولید کنند.
بهای سوخت این دسته از مولدها با تایید شرکت ها توزیع نیروی برق توسط وزارت نیرو تامین خواهد شد.
در بخش دیگری از این مصوبه آمده است: در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت کنند که مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل 10درصد کاهش یابد.همچنین به منظور مصرف برق مصرفی تجهیزات سرمایشی ،دمای محیط کار حداقل 25درجه سانتیگراد تنظیم و سیستم های سرمایشی و روشنایی پس از پایان وقت اداری از مدار خارج شوند.
همچنین تمام واحدهای صنعتی و کشاورزی که دارای مولد برق بیش از 100کیلو وات هستند موظفند طی ماههای تیر و مرداد امسال بین ساعات 12الی 16 جهت تامین کل و یا بخشی از برق مورد نیاز خود از ظرفیت نیروگاهی خود استفاده کنند و وزارت نفت موظف به تامین سوخت گاز و یا نفت گاز مورد نیاز برابر قیمت های بخش صنعت است.
دمای هوا امسال در استان خوزستان به حدود 54درجه رسیده است.

 

سهم بخش خانگی مصرف انرژی 31 درصد

سهم مردم (بخش خانگی) از مصرف انرژی برق 31 درصد است و یکی از مصارف غالب به‌شمار می‌آید.تردیدی نیست اصلاح الگوی مصرف می تواند تاثیر بسزایی در صرفه جویی از این انرژی داشته باشد.

 

هزینه تولید برق در ایران

هزینه تولید هر کیلو وات برق در ایران حدود 110الی 120تومان است در حالیکه میانگین هزینه دریافتی از مردم حدود 50 تا 60 تومان برای هرکیلووات ساعت است.
این در حالی است که قرار بود تا پایان برنامه پنجم هزینه دریافتی قیمت تمام شده تولید برق از مردم به قیمت تولید افزایش یابد.
در حالیکه تعرفه‌های برق پلکانی است اما نکته قابل توجه این است که به تمام پلکان های برق یارانه تعلق می‌گیرد و در نتیجه مصرف برق بیشتر با دریافت یارانه پنهان بیشتر همراه خواهند بود.

 

برق در ایران ارزان است

علیرغم حذف یارانه از انرژی برق هنوز این کالا در کشور ارزان است.
تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد، نه تنها کالای برق را با ارزش واقعی در اختیار مردم قرار می دهند بلکه در کنار این اقدام فرهنگ مصرف را در مردم ارتقا داده اند.
برای مصرف بهینه انرژی،در کنار واقعی کردن قیمت باید اعتماد سازی،شفاف سازی و عرق ملی را در مصرف کالا ارتقا داد.
فقط در صورتی که مردم احساس کنند هر کالای تولیدی متعلق به آنها و مردمی که پس از آنها زندگی می کنند،است، می توانند در صحنه های اقتصادی با مصرف بهینه به یاری دولت بیایند.