فرایند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان تا سقف 50 میلیون تومان در حالی ادامه دارد که آخرین گزارش از عملکرد رسیدگی به وضعیت این تعاونی حاکی از آن است که تاکنون و طی سه مرحله اختصاص خط اعتباری بانک مرکزی حدود 121 میلیارد تومان به 14 هزار و 820 نفر پرداخت شده است.

به گزارش مرور نیوز، فرشتگان، بزرگ‌ترین تعاونی زیرمجموعه موسسه اعتباری کاسپین است که در پایان سال 1394 به همراه هفت تعاونی دیگر در این مجموعه گردهم آمده و مجوز رسمی بانک مرکزی برای فعالیت کاسپین صادر شد تا مسئول رسیدگی به امور هشت تعاونی که به آن واگذار شده بود باشد.

اما چندی نکشید که کاسپین به دلیل مسائل و مشکلات موجود در تعاونی‌های زیرمجموعه خود به ویژه فرشتگان دچار حواشی شده و تجمعات پی در پی سپرده‌ گذاران و ماجراهای خاص خود را به همراه داشت. اما درنهایت با ورود بانک مرکزی و مراجع قضایی شرایطی مهیا شد تا رسیدگی به امور سپرده‌گذاران فرشتگان در دستور کار قرار گیرد، از این رو با سازوکاری که پیش بینی شده بود طی فرآیندی مرحله‌ای تعیین و تکلیف سپرده گذاران آغاز شد.

تازه‌ترین گزارش ها از جزئیات حساب‌های فرشتگان حاکی از آن است که از حدود 500 هزار سپرده‌گذاری که به این تعاونی تعلق دارند، نزدیک به 50 هزار مورد دارای حساب‌های بسته و یا با موجودی صفر هستند. از حدود 458 هزار سپرده گذار باقی مانده تا 10 هزار مورد دارای موجودی ناچیز بوده و 448 هزار سپرده‌گذار دیگر دارای حساب‌هایی با ارقام مورد محاسبه هستند، این در حالی است که تا حدود 400 هزار سپرده گذار ارقامی کمتر از 20 میلیون تومان و مابقی دارای ارقام بالاتری هستند.

براین اساس از 28 اردیبهشت‌ ماه امسال تا هشتم خرداد ماه و در مرحله اول حساب‌هایی تا سقف 10 میلیون تومان مورد بررسی قرار گرفت و سپرده گذاران با این ارقام فرصت مراجعه به 20 شعبه مجوزدار کاسپین را برای تعیین تکلیف حساب‌های خود دارا بودند. در مرحله دوم نیز رسیدگی به حساب‌های تا سقف 20 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و صاحبان حساب‌های تا این حد فرصت داشتند، از نهم خردادماه تا اوایل تیر ماه مراجعه کنند و البته در این زمان سپرده گذاران قبل از کمتر از 10 میلیون نیز فرصت مراجعه داشتند. همچنین از چهارم تا هفدهم تیرماه مرحله سوم و پرداخت حساب‌هایی تا سقف 50 میلیون تومان آغاز و ادامه داشت.

تعیین تکلیف 14 هزار و 820 نفر در سه مرحله

این در شرایطی است که آخرین آمار و ارقام دریافتی از این حکایت دارد که تاکنون حدود 14 هزار و 820 نفر از سپرده گذاران تا سقف 50 میلیون تومان در سه مرحله تعیین تکلیف شده‌اند. برای این تعداد حدود 121 میلیارد و 300 میلیون تومان پرداختی وجود داشته که این رقم از خط اعتباری که بانک مرکزی طی سه مرحله برای فرشتگان اختصاص داده تامین شده است. قرار بر این بوده تا در ازای دارایی‌ها و اموالی که از تعاونی فرشتگان شناسایی می‌شود بانک مرکزی در صورت نیاز، خط اعتباری اختصاص داده و در مقابل املاک و دارایی فرشتگان در رهن این بانک قرار گیرد.

همچنین در پایان زمان تعیین تکلیف سپرده‌های تا سقف 10 میلیون تومان آمار پرداخت حدود 13 میلیارد تومان و در پایان مرحله دوم و تا سقف 20 میلیون تومان پرداختی‌ها به حدود 26 میلیارد تومان رسیده بود.

با این که حدود 450 هزار سپرده گذار در فرشتگان وجود داشته و تا 400 هزار نفر دارای حساب‌های کمتر از 20 میلیون تومان هستند، اما پرداختی‌ها چندان چشم‌گیر و به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که از دلایل این موضوع می‌توان به مشاهدات و گزارش‌های میدانی در مقابل شعب کاسپین اشاره کرد به طوری که ازدحام سپرده گذاران مقابل شعب و تحرکات برخی از آنها مانع از ورود سپرده گذاران خرد برای دریافت وجوه می‌شود، چرا که عمدتا وعده تغییر وضعیت، پرداخت سود و یا دریافت کامل وجوه به سپرده گذاران خرد داده شده و مانع از مراجعه آنها می‌شود. در حالی که ظاهرا قرار نیست تغییری در وضعیت پرداخت‌ها رخ داده و روال به صورت فعلی ادامه دارد و این شرایط تنها موجب می‌شود که سپرده‌ گذارانی که موقعیت تعیین تکلیف وضعیت خود را دارند از زمان موجود عقب بمانند.

اما با این که از روز گذشته (هفدهم تیرماه) مهلت مراجعه سپرده گذاران تا سقف 50 میلیون تومان فرشتگان به پایان رسیده اما طبق اعلام عباس کمره‌ای - مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی - با توجه به این که هنوز بخشی از سپرده گذاران برای تسویه وجوه خود مراجعه نکرده‌اند، این زمان فعلا تمدید خواهد شد. با این حال او تاکید کرده که برای تسریع در انجام مراحل مورد نظر سپرده‌گذاران زیر 50 میلیون باید در اسرع وقت به شعب 80 گانه موسسه اعتباری کاسپین مراجعه و نسبت به تعیین تکلیف سپرده‌های خود اقدام کنند.

به گفته کمره‌ای، سپرده گذاران فرشتگان مخیر خواهند بود مبلغی را که به صورت علی‌الحساب تعیین و به شعب اعلام شده است، نقدا دریافت و یا در موسسه کاسپین افتتاح حساب کنند. در عین حال که بعد از این مرحله و به زودی فرایند تعیین تکلیف سپره های تا سقف 100 میلیون تومان آغاز خواهد شد.