عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: مردم حرف ما را باور نمی کنند زیرا بیش از ۴ میلیون نفر در جامعه بیکارند.

به گزارش مرورنیوز، غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس در  برنامه تیتر امشب که به بررسی روند اشتغال در سایه عملکردها و نقدها پرداخت، گفت: مردم حرف ما را باور نمی کنند زیرا بیش از 4 میلیون نفر در جامعه بیکارند، ما برای رفع بیکاری نیازمند عزم ملی هستیم که این تفکر نه در دولت و نه در مسوولان اجرایی دیده نمی شود و همه این حرفها فقط در حد حرف باقی مانده است.

غلامرضا کاتب ادامه داد: آقای روحانی هم به درستی به بزرگترین چالش کشور که همان بیکاری و ایجاد اشتغال است تاکید دارد که متاسفانه در زمان اعمال سیاست های مربوط به اشتغال زایی تنها در حد حرف باقی مانده، سازمان برنامه و توسعه دغدغه اصلیش رفع بیکاری نیست زیرا حتی در برنامه کلان برنامه ششم توسعه، برای رفع این چالش فکری نشده است.

وی تصریح کرد: ما هرچه قانون در بودجه 93 تا 95 تصویب کرده ایم نه وزارت کار و نه سازمان برنامه و بودجه اجرایی نکرد و در مقابل دولت بیشتر بر تعداد مستمری بگیران افزود که در هیچ جای دنیا مثل و مانندی ندارد، در دیدار با رهبر انقلاب، ایشان اذعان کردند که ما از روی بیکاران کشور خجالت می کشیم.

امیر باقری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، در این برنامه گفت: از سال 1390 و بعد از تحریمها، رشد اقتصادی افت کرد، تا اینکه در سال جاری این رشد مثبت شد و کشور در حال حاضر و در حوزه واردات رشد 10 درصد را تجربه می کند، در مجموع ما در شاخصه های مختلف اقتصادی، شاهد رشد اقتصادی بودیم اما در بحث بازار کار و آخرین آمارها مربوط به بهار 95 که مرکز آمار منتشر کرد یک میلیون و 250 هزار نفر به بازار کار وارد شده اند.

وی افزود: امیدواری در بدنه کار ایجاد شده و کسانی که قبلا متقاضی کار نبودند به متقاضیان کار اضافه شده اند که این نشان دهنده شادابی و روحیه امید در کشور است.

او با بیان اینکه نرخ مشارکت در جامعه بیشتر شده است، افزود: میزان شغلی که در این ایام ایجاد شده 740 هزار نفر شغل جدید بوده که این آمار مربوط به سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته است.

وی گفت: دولت کمک به بخش های آسیب پذیر و بحث اشتغال را به جد دنبال می کند، ما یک فصل از مجموعه فصول برنامه ششم توسعه را به اشتغال اختصاص داده ایم، تجربیات کشورهای موفق را دیده ایم و آنچه که دولت باید انجام دهد هم در چشم اندازهایی تعریف نموده ایم، دولت برنامه هایی دارد و نیازی به دریافت حکم قانونی از مجلس ندارد؛ زیرا پیشتر مجوزهای لازم را اخذ کرده است.

امیر باقری گفت: صرف اینکه در لایحه 35 ماده ای بگوییم که دولت نسبت به اشتغال زایی بی توجه است بی انصافیست، دوستان مجلسی از هزینه هایی صحبت می کنند که اصلا وجود خارجی ندارد؛ ما تنها سه هزار میلیارد تومان بودجه برای قرض الحسنه داریم که اگر قرار باشد همه آن را صرف تسهیلات ازدواج کنیم دیگر بودجه برای بانک ها باقی نمی ماند لذا تخصیص کامل این بودجه به این امور ممکن نیست.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت: تا کنون 9 هزار میلیارد تومان به شرکتهایی که زیر ظرفیت لازم کار می کنند پرداخت شده که نتیجه آن اشتغال 740 هزار نفر در این مدت بوده است. ما به شرکتهایی که می دانستیم می توانند به کمک دولت روی پای خود بایستند کمک کردیم.

این مقام مسوول افزود: ما در طول برنامه ششم توسعه سالی 900 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که 650 هزار نفر از این تعداد وارد بازار کار می شوند، معضل اصلی بیکاری نیست بلکه ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است که تخصصی دارند و به دنبال کار می گردند.

وی تاکید کرد: ما باید تولید را به گونه ای افزایش دهیم تا بتوانند برای 650 هزار نفر به صورت سالانه شغل ایجاد کنیم. ما برای رفع بیکاری باید در برنامه ششم توسعه سالی 950 هزار شغل ایجاد کنیم تا به رشد اشتغال 7 درصدی برسیم و سیاست دولت این است که کارفرمایان را تشویق کند تا از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان نیروی کار خود استفاده کنند، این سیاست ویژه دولت برای اشتغال است.

باقری افزود: براساس تعریف جهانی، هر فردی که یک ساعت در هفته کار کند شاغل به حساب می آید، که در کشورمان کارگران بیش از 44 ساعت در هفته کار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار در دست طرح است، جنس این بسته، شناسایی مزیتها و خوشه هاست و حمایت از آموزشهای فنی را شامل می شود که در این هفته یا هفته آینده ابلاغ می شود، هدف این بسته، حمایت از اشتغال در مناطق روستایی، مناطق مرزی، شرکتهای صنعتی، دانش بنیانها و کسانی که با هم کاری را شروع می کنند، است. دولت نمی خواهد فقط توزیع کننده اعتبارات باشد بلکه می خواهد در کنار آن سیاتهای ابلاغی اشتغال را هم دنبال کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت معتقد است که با رشد اقتصادی، اشتغالزایی صورت می گیرد اما اکنون دنیا هم این نظریه را رد می کند.

غلامرضا کاتب افزود: ما در قانون بودجه 94 و در بحث هدفمندی یارانه ها تصویب کردیم که دولت 4 هزار میلیارد تومان را صرف فارغ التحصیلان بیکار کند که دولت زیر 250 میلیارد دلار هم برای این مهم هزینه نکرد، در زمینه اشتغال مستمندان و نیازمندان و نیز تسهیلات ازدواج و کمیته امداد؛ بودجه ای تعریف کردیم که دولت هیچکدام را پرداخت نکرد.

وی گفت: مشکل اساسی ما بانک محوری است که اقتصاد کشور را فلج کرده زیرا با عقد قراردادی تنها به فکر سود خود است لذا بنگاه های اقتصادی با توجه به سودهای بالایی که باید به بانکها بپردازند نمی توانند روی پای خود بایستد، یک تولید کننده به دلیل روند طولانی مدت بروکراسی اداری قبل از شروع کار دلسرد می شود.

وی اضافه کرد: اگر دولت بتواند از هدفمندی یارانه تنها 30 درصدش را به کاهش سود بانکی اختصاص دهد آنگاه می بینیم که بخش اشتغال رونق می گیرد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار هم که به صورت تلفنی مهمان برنامه بود گفت: تنها ماده موجود در برنامه ششم توسعه، نه تنها به اشتغال کمکی نمی کند بلکه ادامه اشتغال را هم با خطری جدی روبرو می کند، در ماده های پیشین نیز 90 درصد از کسانی که جایگزین افراد بازنشسته 25 ساله شده بودند بعد از سه ماه تعدیل و یا اخراج شدند.

علی بیگی افزود: کارآفرینان هم با توجه به مواد تصویب شده در قانون، در یک دوره زمانی، نیرو جذب می کنند و بعد از یک مدت کوتاه کارگران خود را تعدیل می کنند اما از مزایا ماده تصویب شده، نهایت استفاده را می کنند، بعد از اجرای برنامه ششم توسعه، سالی 250 هزار نفر به تعداد بیکارانمان افزوده می شود که اگر فقط بتوانیم همین تعداد بیکارانمان را ثابت نگهداریم حقیقتا هنر کرده ایم.

وی تاکید کرد: قانون در حال حاضر برای کارفرمایان قانونی وضع کرده که می تواند با حداقل حقوق، کارگر جذب اما بیمه نکند که کارفرما هم از این طرح استقبال می کند که قانونی آسیب زاست و عملا هیچ ضمانت اجرایی برای اخراج نشدن کارگر وجود ندارد و اشتغال موجود را با خطری جدی روبرو می کند.

وی گفت: این که یک نفر یک ساعت در هفته کار کند تعریف جهانی کار نیست بلکه فقط یک نظریه است.