رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رقابت‌های منفی بازرگان‌های ایرانی در خارج کشور را بزرگترین چالش صادرات ایران دانست و گفت: این روش باعث از دست دادن منافع و از دست دادن بازارهای ایران شده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در بیست و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی استانی دولت و بخش خصوصی ضمن تبریک به مدیران استان به دلیل کسب رتبه دوم شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی در سطح کشور، گفت: استان کرمان جزء استان های برتر کشور از لحاظ صادرات است.

وی 5 درصد صادرات غیرنفتی کشور را متعلق به کرمان دانست و بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی در حوزه صادرات صورت می گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخش بازرگانی خارجی در وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار مغفول است که باید نگاه ویژه‌ای به این بخش شود.

وی از مخالفت نمایندگان با تفکیک وزارت‌خانه‌ها سخن گفت و بیان کرد: متاسفانه وزارت خارجه کشور تنها در دیپلماسی سیاسی کارهای قوی انجام می دهد این در حالی است که نگاه وزارت خارجه باید نگاه اقتصادی شود، زیرا باید مدنظر داشته باشید که رمز کشورهای توسعه یافته دیپلماسی اقتصادی آنها است.

پورابراهیمی رقابت های منفی بازرگان‌های ایرانی در خارج کشور را بزرگترین چالش صادرات ایران دانست و بیان کرد: این روش باعث از دست دادن منافع و از دست دادن بازارهای جمهوری اسلامی ایران شده، به طور مثال قیمت خرمای صادراتی ما در روسیه از تهران کمتر است و بازرگانان ما به وضعیت انتحاری برای حذف یکدیگر در خارج از کشور رسیده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در قالب شرکت های واحد می توانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.

وی نرخ سود بانک ها را از دیگر چالش های اقتصاد ایران و صادرات دانست و خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مطالعات لازم برای نحوه ورود شرکت های تخصصی صادرات را در بازارهای جهانی انجام دهد.