برای نخستین بار از سال 2011 میلادی شاخص های اقتصادی نشان می دهد که تجارت خارجی چین با افزایش چشمگیری همراه بود و این کشور توانسته است به سریع‌ترین رشد در سال جاری میلادی دست یابد.

به گزارش مرور نیوز، به رغم رکود در برخی از بخش ها و همچنین بحران اقتصادی در کشورهای دیگر، چین توانسته است به این موفقیت دست یابد و به استناد آمارهای موجود، صادرات این کشور بر اساس «یوان» واحد پول ملی این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۵ درصد و واردات آن نیز 25.7 درصد رشد کرده است.
اداره کل گمرک چین در گزارشی اعلام کرده که در نیمه اول سال جاری میلادی مازاد تجاری این کشور در مقایسه با دوره مشابه 17.7 درصد کمتر شده و به 188 میلیارد دلار رسیده است.
ارزش کلی تجارت خارجی چین شامل واردات و صادرات در نیمه اول امسال 19.6 درصد رشد کرده و به رقم 13 هزار و 140 میلیارد یوان (هر دلار حدود 7 یوان) رسیده است که سریع ترین رشد از نیمه دوم سال 2011 میلادی است.
آمارهای اداره کل گمرک که تارنمای چاینا دیلی نیز اقدام به انتشار آن کرده است، نشان می دهد که تجارت چین با اروپا در این مدت 17.4 درصد رشد کرده است.
ارزش تبادلات تجاری چین با آمریکا 21.3 درصد و با کشورهای اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) نیز 21.9 فزونی گرفته است.
اداره کل گمرک چین همچنین در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که صادرات به کره شمالی در نیمه اول امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 29.1 درصد بیشتر شده اما واردادت از کره شمالی 13.2 درصد کمتر شده است که به اعتقاد چین نشان می دهد پکن به تعهداتش در باره تحریم های شورای امنیت پایبند بوده است.
تا قبل از انتشار این آمار توئیتی از دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا منتشر شد مبنی بر اینکه تجارت چین با کره شمالی 40 درصد بیشتر شده است.
وزارت خارجه چین در واکنش به این مطلب، با انتشار بیانیه ای تجارت با کره شمالی را بار دیگر مورد حمایت قرار داد و گفت که ما در زمینه هایی که باعث می شود به مردم کره شمالی فشار وارد شود، برنامه تحریمی نداریم.
این بیانیه خاطرنشان کرده که تجارت چین با کره شمالی کاملا معمولی بوده و پکن همچنان به تعهداتش در باره شورای امنیت و تحریم های آن شورا پایبند است.