محمدباقر نوبخت در رابطه با رشد اقتصادی گفت: در سال قبل هم توسط مرکز آمار ایران و هم توسط بانک مرکزی اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر نوبخت در رابطه با رشد اقتصادی گفت: در سال قبل هم توسط مرکز آمار ایران و هم توسط بانک مرکزی اعلام شد. که مانند نرخ تورم تفاوتی میان دو دستگاه هست که علت آن تفاوت در سال پایه آن ها است. مرکز آمار اقدام به باز محاسبه نرخ رشد اقتصادی بر اساس پایه بانک مرکزی کرد. با محاسبه رشد اقتصادی از نتایج کلی سال 95 بر پایه سال 90، که این رشد با نفت 11.1 درصد و بدون نفت 6.4 درصد است. رشد گروه کشاورزی 2 درصد و رشد گروه صنعت 18.1 درصد، رشد بخش ساختمان منفی 11.3 درصد و رشد خدمات 5.9 درصد اعلام شد. 

وی ادامه داد: نرخ تورم تیرماه سال جاری 7.6 درصد است که نسبت به ماه خرداد دو دهم درصد افزایش یافته است. در همین راستا تلاش می شود نرخ تورم تک رقمی باقی بماند. 

سخنگوی دولت در مورد خرید گندم خاطر نشان کرد: دولت گندم را به قیمت 1300 تومان از کشاورزان خریداری می کند و به قیمت 600 تومان به نانوایی ها عرضه می شود. این مابه تفاوت بار سنگینی به بودجه وارد می کند که با توجه به اهمیت غذایی توجیح پذیر است. در حالی که واردات گندم برای هر کیلو 800 تا 900 تومان است اما خرید گندم از گندم کاران زیربنیان توسعه و اقتصاد محسوب می شود. 

نوبخت افزود: دولت برای بهبود اقتصادی از دو مسیر اعطای اعتبارات دولتی به طرح های عمرانی و ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی در حال کار است و بیان اینکه به افرادی برای رشد اقتصادی متوسل شده است نادرست است. 

وی در خصوص احتمال تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره که می تواند نقض برجام باشد گفت: هر نوع نقض برجام از جمله تکرار تحریم های لغو شده گروهی در داخل این مسایل را رصد می کنند.  تردید نکنید از هیچ یک از حقوق ملی در این قرارداد نخواهیم گذشت و به محض دریافت گزارش از کارگروه رصد داخلی به دست دولت برسد واکنش نشان می دهیم. 

نوبخت در مورد افزایش مصرف بنزین و تاثیر حذف کارت سوخت اظهار داشت: وقتی تعداد ماشین ها بیشتر شود افزایش مصرف سوخت به وجود می آید. کارت سوخت همراه با سهمیه می تواند بر کاهش بنزین اثر بگذارد. صرف کارت سوخت نمی تواند مقدار مصرف را کم کند. 

وی درباره تبدیل ریال به تومان تصریح کرد: قانون پولی بانکی ما مربوط به 50 سال قبل است که در بیش از 80 ماده به روز شد که قرار است در مجلس نیز بررسی شود که یکی از آن ها تبدیل ریال به تومان بود. در داد و ستدها و آنچه مردم عمل می کنند با تومان است. در این راستا مسکوکات و اسکناس ها از رده خارج نمی شود و قرار نیست سه هزار میلیارد تومان برای اینکار خرج شود. همچنین این تبدیل به حذف صفر پول ها ندارد و فقط هدف آسان کردن مبادلات مردمی است. 

نوبخت در مورد توزیع دولتی مواد مخدر بیان کرد: باید صبر کرد طرح مجلس را خود نمایندگان اظهار نظر داشته باشند. 

سخنگوی دولت در مورد افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی گفت: در مورد محدود کردن مصرف بنزین از راه قیمت گذاری و سهمیه بندی در دولت طرحی وجود ندارد. این دست از مسایل از جمله تداوم هدفمندی یارانه ها در ایین نامه اجرایی بودجه 95 مطرح است که بعد جمع بندی, دولت اظهار نظر می کند. 

نوبخت در مورد صدور ویزا برای دیپلمات های کنسولی مراسم حج تصریح کرد: اطلاعات بیشتری از وزارت خارجه ندارم که بنا به کارشان زودتر مطلع می شوند.

نوبخت در مورد حضور اقلیت ها در کابینه گفت: ملاک برای رییس جمهور اقلیت ها و یا بحث های جنسیتی نیست و البته منعی برای حضور در کابینه وجود ندارد. ریس جمهور برپایه شایسته سالاری انتخاب خواهند کرد. چند تن از روسای برنامه و بودجه از برادران اهل سنت هستند و تفکیک ها در ساختار اداری وجود ندارد. 

وی در مورد تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت خانه گفت: طبق قانون برنامه و بودجه از اختیارات رییس جمهور است و می تواند آن را تفویض کند اما این مساله قابل طرح نیست که در قالب وزارت خانه ادامه کار دهد، زیرا با اصل 126 قانون اساسی نیز در تعارض است. 

سخنگوی دولت در مورد نامه 70 اقتصاددان به دولت برای افرادی که قرار است در حوزه اقتصادی کابینه حضور داشته باشد گفت: این خوب است که همه مطالبشان را بیان می کنند و رییس جمهور به این مسایل اشراف دارد و اجازه دهیم این فضا وجود داشته باشد. 

نوبخت در مورد ارزیابی اش از تیم اقتصادی دولت یازدهم گفت: برای ارزیابی باید دید چه ماموریتی به آن ها داده شد و چگونه آن را انجام داد. در مورد تیم اقتصادی می توان گفت خیلی ضعیف و یا خیلی خوب بوده که کارشناسانه نیست. این تیم در شرایطی کار را در دست گرفتند که تورم 40 درصد بود و تحریم ها وجود داشت و قیمت نفت به زیر 46 دلار رسیده بود. نتیجه این شد که تورم به 7 درصد رسید ورشد اقتصادی 11 درصد شد. پس به وظیفه شان خوب عمل کردند. در هشت سال 10 هزار فرصت شغلی ایجاد شد که در چهار سال گذشته این رقم به یک و نیم میلیون فرصت افزایش یافت.