در هیچ کجای ایران به اندازه تهران پدیده نشست زمین وجود ندارد ولی مسئولین همچنان واکنش درستی نسبت به آن انجام نمی دهند. امروز مرگ تهران جلوی چشم ماست و موضوع فراتر از بحران است.

به گزارش گروه اقتصادی مرور نیوز، در اتحادیه اروپا برای نشست سالانه چهار میلیمتر خاک کمیته بحران تشکیل می دهند اما در جنوب تهران در دشت معین آباد ورامین سالانه 36 سانتیمتر پدیده فرونشست زمین رخ می دهد اما آب از آب تکان نمی خورد. اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند دیر یا زود باید منتظر سقوط دکل های فشار قوی این منطقه باشیم.

خشکسالی و برداشت نامتعارف آب از چاه‌های غیرمجاز، علاوه بر خشک شدن دیگر چاه‌ها و مشکل در تامین آب شرب باعث فرونشست زمین در دشت ورامین و دشت تهران، کرج و شهریار شده است، مناطقی که تا پیش از این قطب کشاورزی در منطقه به حساب می‌آمدند.

حجمی از سطح زیرزمینی که توسط آب پر شده بود با گذشت زمان و برداشت آب آن‌ها و عدم جایگزینی ‌آن نابود و در نهایت این آب‌خوان‌ها که محلی برای ذخیره آب بوده‌اند، نابود شدند.

به دلیل نابودی آب‌خوان‌ها دشت ورامین با وسعتی بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع، در سه ناحیه فرونشست زمین داشته که با توجه به نزدیک بودن راه‌آهن تهران - مشهد به این اراضی این تاسیسات در معرض خطر هستند. علاوه بر این، با ادامه روند فرونشست‌ها تخریب مناطق مسکونی، تاسیسات شهری و خطرات جانی و مالی را در پیش خواهیم داشت.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همین رابطه گفت: عوارض فرونشست زمین در اطراف دکل‌های فشار قوی ورامین در جنوب غربی تهران شبکه برق این منطقه را به صورت قطع سراسری تهدید می‌کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی گفت: مطالعات کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشان می‌دهد که در صورت ادامه فرونشست در معین‌آباد ورامین، به دکل‌های فشار قوی این منطقه آسیب وارد شده و به تبع آن، شبکه برق سراسری قطع می‌شود.

به گفته مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به خطرات احتمالی تداوم فرونشست در منطقه ورامین و قطعی برق، از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مسوولان وزارت نیرو هشدار داده شده است. به علت شکاف‌های عمیق ایجاد شده در منطقه معین‌آباد، ادامه آبیاری غرقابی در مزارع این منطقه امکان‌پذیر نیست و باید سیستم آبیاری بارانی از سوی مسوولان وزارت جهادکشاورزی جایگزین شود.

فرونشست در ورامین تاثیراتی را در مسیر خط راه‌آهن تهران- مشهد به همراه داشته است و مرکز تحقیقات درحال مطالعه میزان و چگونگی این تاثیرات است. این مقام مسوول به دلایل پدیده فرونشست در معین‌آباد اشاره کرد و گفت: برداشت فراوان آب در منطقه ورامین و آبیاری باغ‌های پسته، افت فشار ایستابی و کاهش آب‌های زیرزمینی، موجب فرونشست زمین شده و عوارض آن خطوط برق، راه‌آهن، زمین‌های کشاورزی، مناطق مسکونی و... را فراگرفته است.

وی تصریح کرد: فرونشست زمین در پایتخت بیشتر در مناطق جنوب‌غربی، جنوب تهران و ورامین مشاهده می‌شود البته در سایر مناطق کشور از جمله سمنان، کرمان و... هم وجود دارد اما به دلیل آنکه در تهران این پدیده در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ می‌دهد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.