رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موسسات مالی غیرمجاز نفس‌های پایانی خود را می‌کشند، هشدار داد: کسانی که در موسسات غیر مجاز سپرده‌گذاری می‌کنند، دست به قماری خطرناک می‌زنند.

به گزارش مرور نیوز، ولی الله سیف با انتشار مطلبی در صفحه تلگرام خود در فضای مجازی با بیان اینکه موسسات مالی غیرمجاز نفس های پایانی خود را می کشند، تاکید کرد: کسانی که در موسسات غیر مجاز سپرده گذاری می کنند دست به قماری خطرناک می زنند و نرخ سود بیشتری که توسط غیرمجاز ها وعده داده می شود، در واقع بهای ریسک و مخاطره ای است که سپرده های آنها را تهدید می کند.

وی افزود: در حال حاضر و با فعالیت‌های صورت گرفته، این موسسات نفس‌های پایانی خود را می‌کشند و مجموع شرایط برای حذف آنها از صحنه اقتصاد کشور مهیا است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هم اکنون تنها سه تعاونی اعتبار غیر مجاز وجود دارد که طبق تفاهم انجام شده با برخی بانکها و با هماهنگی مرجع قضایی ، منحل و تسویه شده اند و از محل دارایی‌های آنها و مبالغی که موسسان و سهامدارانشان باید تامین کنند، تمامی بدهی‌ها به مرور متناسب با نقد شوندگی دارائیها تسویه می شود.

سیف افزود: اگرچه پاکسازی اقتصاد کشور از وجود این موسسات که طی دو دهه در تار و پود اقتصاد رخنه کرده بودند، با دشواری‌هایی روبرو بوده است، اما بانک مرکزی موفق شد زودتر از موعدی که قول داده بود، آخرین میخ را بر تابوت غیرمجاز‌ها بکوبد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشکر از همکاری همه دستگاه‌‌های ذیربط از جمله مرجع قضایی، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در مقابله با موسسات مالی غیر مجاز افزود: قطعا حذف این موسسات از بازار پول کشور فضای مثبتی را برای حمایت از فعالیت های تولیدی و اشتغالزا و اثربخشی سیاست‌های پولی فراهم خواهد کرد.

وی افزود: با برخورداری از بازار پولی منسجم، زمینه مناسبی برای هدایت نرخ‌های سود بانکی متناسب با شرایط اقتصاد کلان ایجاد می شود و شاهد تاثیر مثبت آن بر روند سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال در کشور خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به علل شکل گیری موسسات مالی غیر مجاز طی دهه های اخیر در کشور گفت : سرکوب مالی و پایین نگه‌داشتن دستوری نرخ‌های سود کمتر از نرخ تورم به همراه ورود نهاد‌های خارج از بانک مرکزی به امر صدور مجوز باعث شد تا موسسات مذکور در قالب تعاونی اعتبار و صندوق قرض‌الحسنه شروع به کار کنند.

وی افزود: این موسسات در دهه قبل و با تشدید سرکوب مالی در کشور، رشد قارچ گونه خود را تشدید و در سراسر کشور اقدام به افتتاح شعبه و سپرده‌گیری کردند.

سیف خاطرنشان کرد: با گسترش این موسسات و پرداخت سود‌های بالاتر از شبکه بانکی و فعالیت فارغ از الزامات نظارتی بانک مرکزی (همچون رعایت نسبت سپرده قانونی و ...) روز به روز بر تعداد سپرده گذاران آنها افزوده شد و این موسسات سهم معنی داری از بازار پول را به خود اختصاص دادند و مردم نیز بی خبر از مخاطرات سپرده گذاری در این موسسات و با اعتماد به آنها جهت کسب چند درصد سود بیشتر، زمینه گسترش آنها را تقویت می کردند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود :به دلیل نداشتن تخصص ، رعایت نکردن اصول حرفه‌ای و وجود فساد‌ در این موسسات مالی غیر مجاز، بخشی از سپرده مردم به تدریج از بین رفت و در نهایت با مراجعه سپرده گذاران ، این موسسات از انجام تعهداتشان ناتوان شدند.

وی گفت: بروز ضرر و زیان و حیف و میل سپرده‌های مردم و کسری‌های قابل توجه نتیجه محتوم کارکرد ناسالم این موسسات بود که در سایه خلاء‌های قانونی و اهمال برخی مسئولان طی دهه‌های اخیر که با ترس از عواقب برخورد با این موسسات، استمرار فعالیت آنها را بر حل و فصل قاطعانه موضوع ترجیح دادند، شکل گرفت و گردانندگان این موسسات نیز به سرعت به گسترش حوزه فعالیت خود پرداختند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: موسسان متخلف این موسسات که سهم قابل توجهی از بازار پول را به خود اختصاص داده بودند با نفوذ در دستگاه ها و نهادهای مختلف عملا در مقابل اقدامات بانک مرکزی در اجرای قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی (مصوب دی 1383) ایستادگی و آنها را خنثی می کردند و وقتی نیز در اثر زیان انباشته خود به مشکل برخوردند، سپرده گذاران معترض را به سمت بانک مرکزی گسیل داشتند.

سیف خاطرنشان کرد: از آنجا که فعالیت این موسسات موجب اخلال در بازار پول می شد و در تضاد کامل با اهداف اقتصاد مقاومتی بود و استمرار آن منجر به گسترش ابعاد مسئله می‌شد، بانک مرکزی تصمیم گرفت برای ریشه کن کردن کامل این گونه فعالیت های مخرب اقدام کند.