عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ سود بانکی از معضلات جدی کشور است گفت: متوجه شدیم که تعدادی از بانک ها و حتی دستگاه های دولتی پول خود را در موسسات غیرمجاز برای کسب سود بیشتر سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش مرور نیوز، قربانی نماینده انجمن بانکداران خبره ایران در نشست خبری تشکیل این انجمن گفت: توجه انجمن بیشتر بر روی سرمایه انسانی و تجارب شکل گرفته است و از بانکداران خبره دعوت شده تا در این انجمن تجارب خود را به مشارکت بگذارند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات نظام بانکی ما حمایت صنفی از مدیران و کارکنان بانک‌ها است که انجمن به سهم خود می کوشد در این راه قدم بردارد، ادامه داد: انجمن شرکت رفته فراجناحی و گرایش خاصی ندارد و هدف آن تبدیل نگاه عادت مندانه به نگاه هوشمندانه به نظام بانکی و بانکداری است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در ادامه نشست اظهارداشت: حضور صاحبنظران و متفکران در انجمن می‌تواند کمک بیسار خوبی باشد اما هسته اصلی انجمن را باید مدیران بانک‌ها و اشخاصی تشکیل دهند که در گذشته بانکداری کرده‌اند.

وی افزود: بانکداری در ایران با 10 چالش جدی از جمله بالا بودن سود بانکی، افزایش معوقات بانکی، پایین بودن نرخ کفایت سرمایه بانک ها، صوری عمل کردن بانک ها در اجرای عقود و تعداد شعب مواجهه است که انجمن باید برای مقابله با این چالش ها برنامه ریزی و در راستای رفع آنها پیگیری کند.

عبدالرضا مصری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ادامه داد: بسیاری از نقطه نظرات مفید در چرخه های سیستم بانکی از بین می رود که با توجه به اینکه در ساختار انجمن بیشتر علاقه‌مندی حاکم است و وظیفه می توان این نقطه نظرات را از این طریق پیگیری کرد.

وی افزود: در حال حاضر کشور در انبوهی از قوانین غرق شده که برخی از این قوانین نفعی برای کشور ندارد و انجمن می‌توانند با ارتباط بین نظام بانکی و مجلس در راستای اصلاح این قوانین بکوشد.

وی با اشاره به موانع اصلاح معضلات سیستم بانکی گفت: کوتاه بودن عمر مدیریت‌ها٬وجود انبوه قوانین و مقررات و نظام های موجود از جمله مسائلی است که ریسک پذیری را در این حوزه کند و انجمن با توجه به اینکه تابع این نظام ها نیست در نتیجه بهتر می‌توانند در راه اصلاح گام بردارد.

پورزرندی؛ مدیرعامل بانک شهر نیز گفت: شرایط بانکداری در ایران بسیار مشکل شده که علت آن تحریم های طولانی بر ضد نظام بانکی است. وی افزود: نهادی در مجلس و دولت نداریم که از نظام بانکی و به ویژه بانک های خصوصی دفاع کنند و قوانین در حوزه بانکی مشکلات زیادی دارد که باعث به وجود آمدن تخلف‌های شده است.

بهروز نعمتی؛ نماینده مجلس نیز در ادامه نشست اظهارداشت: در حال حاضر تولیدکنندگان از بانک ها گله مندند و سیاست گذاران نیز از نظام بانکی انتقاد می‌کند٬ از سوی دیگر بانک مرکزی و بانک‌ها گلایه دارند که دولت برای آنها مشکل ایجاد میکند و توانمندی لازم را از آن ها سلب کرده است.

وی افزود: در چنین شرایطی NGO ها هستند که می توانند مشکلات را حل کنند و به این سردرگمی پایان دهند. نعمتی ادامه داد: سود بانکی در دنیا 2 تا 5 درصد است و ما با سود فعلی در نظام بانکی نمی‌توانیم به این شرایط ادامه دهیم و باید به سمت و سوی اصلاح آن حرکت کنیم.

نعمتی خاطرنشان کرد: برای اصلاح چاره ای جز اقتصاد مقاومتی نداریم که طی 10 سال گذشته مقام معظم رهبری همیشه بر مسائل اقتصادی تاکید داشته اند اما کار مهمی در این زمینه انجام نشده است.

وی تاکید کرد: مهمترین هدفی که باید آن را پیگیری کند خصوصی سازی بانک هاست چرا که در حال حاضر هیچ یک از بانک ها به معنای واقعی خصوصی نیست و باید بخش خصوصی واقعی در نظام بانکی حاکم شود.

زارع نماینده مجلس در ادامه نشست اظهارداشت: پنج سال است که منتظر دولت هستیم تا لایحه بانکداری را به مجلس ارائه دهد اما هنوز این اتفاق نیفتاده و یکی از دلایلی است که امروز بانک مرکزی با چالش بازارهای پولی غیر متشکل روبرو شده است.

وی ادامه داد: یکی از چالش های نظام بانکی بانکداری بین المللی است چه کسی ساخت های آن فراهم است اما باید در این زمینه به الزامات آن نیز پایبند باشیم. زارعی تصریح کرد: یکی از اهداف انجمن باید ارائه راهکارهای کاهش نرخ سود تسهیلات باشد.

وی افزود: در مجلس گذشته طرح بانکداری را با 300 ماده تدوین کردیم و در این مجلس نیز کمیسیون اقتصادی تک تک این مواد را در دست بررسی دارد٬ این موضوع نشان می‌دهد که مجلس علاقه مند است اما بانک‌ها تعامل زیادی با مجلس ندارند.

زارع خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات بانک ها بدهی دولت است که باید تعیین تکلیف شود و در بودجه سال 96 افزایش سرمایه بانک ها در دستور کار قرار گرفت که قطعاً در بودجه 97 نیز مد نظر قرار می گیرد.

برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه نشست گفت: یکی از مهم ترین تهدید های کشور در حوزه اقتصادی است که مهم ترین بخش اقتصاد را نیز بانک ها تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سود بانکی از معضلات جدی کشور است گفت: در جلساتی که کمیسیون امنیت ملی برای بررسی مشکل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تشکیل داد، متوجه شدیم که تعدادی از بانک ها و حتی دستگاه های دولتی پول خود را در این موسسات برای کسب سود بیشتر سرمایه گذاری کرده اند.

وی تأکید کرد: ساماندهی وضعیت بانک ها در حال حاضر از مهم ترین مسائل کشور است و باید با نگاه دانش محور مسائل را پیگیری کرد که انجمن به خوبی می تواند این کار را انجام دهد و مجلس نیز آمادگی دارد با شفاف‌سازی و اصلاح قوانین در این راستا کمک کند.

عبدالمهدی ارجمندنژاد؛ مدیر کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی نیز در این نشست اظهارداشت: انجمن به‌ خوبی می‌تواند خلا بین دولت بانک ها و سایر نهادها را پر کرده و به ویژه در زمینه تولید دانش و انتقال تجربیات نقش ویژه ای را ایفا کند.

وی ادامه داد: انجمن های بسیاری در این کشور داشته ایم که رو به افول رفته اند و نتوانسته اند جای خود را باز کند امیدواریم این انجمن به سرنوشت آنها دچار نشود. وی خاطرنشان کرد: همه مشکلات نظام بانکی به بانک ها و مدیران آنها بر نمی گردد بلکه برخی از مشکلات به دلیل قوانین است که از سایر ارکان به آنها تحمیل می شود.