رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: ایده ایجاد جاده ابریشم به طور قطع یک ایده استراتژیک و پویا و نظریه مترقی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ ملت‌ها و دولت‌های در مسیر جاده در قرن 21 است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، احمد محمدی امروز در «هفتمین نشست سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین» که با موضوع تکیه بر توسعه گردشگری میان دو کشور و تمرکز بر ظرفیت‌های جاده ابریشم برگزار شد گفت: روابط دو کشور بزرگ ایران و چین در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طی سالیان گذشته همواره رو به توسعه بوده است. 

رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: مسئولان دو کشور همواره بر سرعت بخشیدن بر توسعه روابط تاکید دارند و بی‌شک سفر رئیس جمهور خلق چین به ایران را می‌توان نقطه عطفی در توسعه این روابط دانست. 

وی افزود: شرایط پیچیده سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای دو کشور ایجاب می‌کند که دو کشور بیش از پیش به مذاکرات دوستانه و تبادل نظر سازنده خود در جهت کمک به حل و فصل این مشکلات ادامه دهند. 

محمدی تصریح کرد: تقابل هیات‌های سیاسی و اقتصادی در تمام سطوح می‌تواند در این امر راهگشا باشد. 

وی با بیان اینکه دو کشور در ارتباط با بسیاری از مسائل جهانی مانند زیاده‌خواهی بعضی قدرت‌های جهانی نظرات کاملا مشترک و نزدیکی دارند، گفت: طرح ایده ایجاد یک جاده کمربند توسط رئیس جمهور خلق چین به منظور احیای جاده ابریشم به عنوان یک نماد تاریخی همکاری مشترک بین کشورهای مسیر می‌تواند باعث همکاری‌ نزدیک اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورها و ملت‌های عضو واقع در مسیر جاده ابریشم در شرایط کنونی باشد. 

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان داشت: بطور قطع این یک ایده استراتژیک و پویا و نظریه مترقی برای هر چه بیشتر نزدیک کردن دیدگاه‌های ملت‌ها و دولت‌های در مسیر جاده در قرن 21 است. 

محمدی تصریح کرد: باید اذعان داشت که این ایده مورد استقبال گسترده مسئولان و سازمان‌ها در جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و همگی در تلاش‌اند تا بتوانند هماهنگ با جایگاه والای ایران در کشورهای مسیر جاده ابریشم نقش سازنده خود را در تحقق این ایده ایفا نمایند. 

وی بیان داشت: این ایده منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زیادی را برای همه کشورهای مسیر از جمله جمهوری اسلامی ایران در بر خواهد داشت. 

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان اینکه پس از نهایی شدن مذاکرات 1 + 5 و برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران زمینه برای فعالیت شرکت‌های دو کشور بیش از پیش فراهم شده است، اظهار داشت: انجمن دوستی ایران و چین آمادگی خود را برای کمک به این شرکت‌ها برای فعالیت در بازارهای ایران و چین اعلام می‌کند. 

محمدی بیان داشت: همچنین موضوع مورد تأکید تلاش برای اعزام تعداد بیشتری گردشگر به منظور بازدید از کشورهای در مسیر این جاده است که این موضوع نه تنها زمینه ارتباطات بیشتر کشورها را فراهم می‌کند، بلکه زمینه همکاری بیشتر اقتصادی دو کشور نیز است. 

در ادامه این نشست «شو وی» معاون سفیر خلق چین گفت: در حال حاضر روابط چین و ایران در بهترین مرحله تاریخی قرار دارد و همکاری‌ ما در همه زمینه‌ها به طور سالم و محکم پیش می‌رود. 

وی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به ایران در ابتدای سال جاری و برقراری روابط راهبردی همه جانبه بین دو کشور احساس می‌کنیم که روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با سرعت بیشتری پیش می‌رود. 

در ادامه این جلسه «لیه یه» معاون انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی با بیان اینکه ارتباطات رسمی بین دو کشور ایران و چین از سال 1971 برقرار شده است، گفت: در این مدت با درک متقابل، اعتماد متقابل و همراه بودن با هم در سختی‌ها و خوشی‌ها ایران و چین فراز و نشیب‌های ارتباطات بین‌المللی را گذرانده‌اند و به یک رابطه سالم و پایدار دست پیدا کرده‌اند. 

وی بیان داشت: بعد از سفر رئیس جمهور چین در ماه ژانویه به ایران، رهبران دو کشور در خصوص مسائل منطقه و روابط دو کشور به درک مشترک رسیدند و برای همکاری با یکدیگر برنامه استراتژیکی را رقم زدند. 

معاون انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی تصریح کرد: در دعوت انجام شده طرفین بیانیه مشترک صادر کردند و پیشنهاد جاده‌ای با همکاری سازنده داده شد، تا اعتقاد متقابل و استراتژیک خود را برای دوره جدید گسترش دهند. 

یه با بیان اینکه طرف چینی اهمیت زیادی برای ارتباط دو کشور قائل است، بیان داشت: مطمئن هستیم که با همکاری مشترک و تلاش بی‌وقفه نتایج این بیانیه مشترک را می‌توان اجرایی کرد. 

وی بیان داشت: همچنین همراه با افزایش بی‌شمار روابط بین دولت‌های ایران و چین مبادلات فرهنگی و علمی به طور فزاینده افزایش یافته است و اگرچه دو کشور از هم به لحاظ فاصله مکانی دور هستند، ولی احساس می‌شود که با هم همسایه هستیم و دوستی مردم ایران و چین می‌تواند محرک عمده‌ای در روابط بین دو کشور باشد.