عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با بیان اینکه مقوله اقتصاد دفاع در سطح جهانی کاملا شناخته شده است، گفت: در بخش‌های نظامی امنیتی ایران به دلیل برداشت‌های غلط از علم اقتصاد، اقتصاد دفاع به رسمیت شناخته نشده است.

به گزارش مرور نیوز ، حسین دری عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین در همایش اقتصاد دفاع، دفاع اقتصادی و مقاومت اقتصادی که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه دفاع یک فعالیت مولد به حساب می‌آید، گفت: در حالی که هزینه‌های نظامی در سطح جهان از 1.6 هزار میلیارد دلار در سال 2015 فراتر رفته است، در ایران تنها 15 درصد بودجه دولتی به هزینه‌های نظامی اختصاص یافته است.

وی افزود: هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف جهان 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد و هزینه‌های نظامی ایران 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، به این ترتیب سرانه‌های هزینه نظامی در ایران از متوسط سرانه جهانی نیز پایین‌تر است. این در حالی است که منطقه خاورمیانه در سال‌های اخیر شاهد بیشترین منازعات و چالش‌های نظامی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با بیان اینکه مقوله دفاع تنها به دفع و رفع تعرض محدود نمی‌شود، گفت: موضوع دفاع به قبل، حین و بعد از تعرض گسترش می‌یابد و چون تامین امنیت دارای جنبه‌های سلبی و ایجابی است موضوع دفاع نیز دارای همین جوانب می‌باشد.

دری تاکید کرد: اقتصاددان یک دفاع یک تکنسین نیست که قرار است از ابزارهای اقتصادی در موضوعات دفاعی، امنیتی بهره برداری کند بلکه در این حوزه تعیین تکلیف کننده و تصمیم‌گیر نهایی فرد یا مقام ذیصلاحی است که در مسائل مختلف امنیتی، سیاسی تصمیم‌گیری می‌کند و اقتصاددان تنها به این مقام تصمیم‌گیر مشورت می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز در انگلستان، هندوستان، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر اقتصاد دفاع تدریس می‌شود، با جست‌وجو در پایگاه‌های داده جهانی بیش از یک میلیون مطلب در حوزه اقتصاد دفاع به دست می‌آید.

به گفته دری اقتصاد دفاع در اواخر جنگ تحمیلی مورد توجه قرار گرفت و از سال 70 مراکزی علمی چون دانشگاه امام حسین و مرکز راهبردی دفاع اقتصاد کل به موضوع اقتصاد دفاع پرداخته‌اند.

وی افزود: در سال 96 نیز برای اولین بار رشته علوم اقتصاد با گرایش دفاع و پدافند اقتصادی از سوی وزارت علوم راه‌اندازی شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اقتصاد دفاع در سطح جهانی بسیار شناخته شده است اما در بخش دفاعی ایران اقتصاد دفاع به رسمیت شناخته نشده است.

دری افزود: دلیل مورد توجه قرار نگرفتن اقتصاد دفاع به برداشت نادرستی که از اقتصاد در کشور ما شکل گرفته بازمی‌گردد و به همین دلیل ممکن است در ایران با گسترش اقتصاد دفاع مخالفت‌هایی نیز صورت گیرد.