بندر نکا در شمال ایران در ماه جاری میلادی دو محموله نفت از ترکمنستان را پذیرفته و این احتمال مطرح شده که تهران احتمالا پس از 5 سال در حال از سر گیری سواپ نفت با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری هلنیک شیپینگ نیوز، در روز 9 اوت، یک منبع آگاه اعلام کرد که یک تانکر نفتی متعلق به شرکت کشتیرانی روسی وی اف تانکر با 6 هزار تن (44 هزار بشکه) نفت ترکمنستان در بندر باکو پهلو گرفته است. این نفت توسط شرکت دراگون اویل، اوپراتور بلوک نفتی چلکن در سواحل نزدیک ترکمنستان تولید شده بود.

به گفته این منبع، این تانکر قادر به تخلیه بار خود در باکو نبود و بعدا عازم جنوب دریای خزر شد و در روز سوم اوت محموله خود را در پایانه بندر نکا تخلیه کرد.

این منبع در روز 7 اوت گفت که این کشتی یک محموله نفتی جدید از بندر آلاجای ترکمنستان به سمت باکو حمل کرده است، اما بعد از خروج از سواحل ترکمنستان بلافاصله مجددا مسیر خود را به سمت بندر نکا کج کرده است. این مجموله نیز متعلق به شرکت دراگون اویل بوده است.

منبع مذکور خاطر نشان کرد که این مانور ضروری بوده زیرا دراگون اویل احتمالا مجوز دولت ترکمنستان برای صادرات نفت خام به ایران را نداشته است.

شرکت ملی نفت ایران، مالک پایانه نفتی نکا، دریافت دو محموله نفتی ترکمنستان را تایید کرده است. این شرکت خاطر نشان کرده که شرکت دراگون اویل در حال بارگیری سومین محموله خود با یک تانکر دیگر است اما نگفته که آیا این محموله نیز در سواحل ایران تخلیه خواهد شد یا نه.

ناظران احتمال می دهند که این محموله ها نشان دهنده از سرگیری سواپ نفت توسط ایران در دریای خزر باشد. تهران اولین قرارداد سواپ نفتی خود را در سال 1996 منعقد کرد و اولین محموله را در سال بعد از قزاقستان دریافت نمود. متعاقب آن ایران سواپ نفت با کشورهای روسه و ترکمنستان را نیز آغاز کرد و در عوض نفتی که از بندر نکا دریافت می کرد، نفت خود را از طریق این دو کشور عمدتا از طریق پایانه جزیره خارگ در خلیج فارس به سایر بازارها صادر می نمود.