مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پایان زیرسازی قطعه سوم پروژه راه‌آهن خواف هرات گفت: رئیس جمهور پیگیر بهره‌برداری از قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات تا مهر 96 است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مرتضی باقری افزود: خط آهن خواف هرات در 190 کیلومتر چهار قطعه را شامل می‌شود که سه قطعه در تعهد کشور ما و یک قطعه در تعهد افغانستان است.

باقری افزود: کل پروژه از سال 84 شروع شده و تاکنون دو قطعه به طول 40 کیلومتر تکمیل شده است. ضمن اینکه زیرسازی قطعه سوم به طول 30 کیلومتر تمام شده و روسازی آن 60 درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: برای تسریع کار برای قطعه سوم دو پیمانکار تعیین شده و رئیس‌جمهور پیگیر بهره‌برداری این قطعه تا مهر 96 است.

مشاور وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه پیمانکار قطعه چهارم در روزهای پایانی قطعه سوم انتخاب خواهد شد، گفت: پیمانکاران ایرانی برای ساخت قطعه چهارم اعلام‌آمادگی کردند، اما تصمیم نهایی با افغانستان است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی افزود: به دستور رییس جمهور در جهت افزایش تعامل در محور شرق و اتصال به کشورهای محصور در خشکی از مشاورین و پیمانکاران، امور بین‌الملل و بازرگانی کمک گرفته شد تا سریعتر مشکلات ساخت این پروژه حل بشود.

صادق تخمه‌چیان، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم گفت: روزانه 170 واگن و سالانه سه میلیون تن بار با احتساب مواد معدنی از راه‌آهن سنگان به سمت بندرعباس و اصفهان می‌رود که در ذوب آهن و فولاد مبارکه بارگیری می‌شود و شامل سنگ آهن و کنستانتره آهن است. بعد از اتمام پروژه خواف هرات سالانه 2 میلیون تن بدون احتساب مواد معدنی به صورت سالانه بار صادر و وارد می‌شود.

تخمه‌چیان افزود: با توجه به اینکه نهادهای بین‌المللی راه‌آهن را برای حمل بار مطمئن می‌دانند می‌توان واردات کشورهای خارجی به افغانستان را از این مسیر انجام داد.

وی تصریح کرد: در مجموع سه قطعه مورد تعهد ایران 76 کیلومتر است که ساخته شده است، اما آماده بهره‌برداری نیست.