مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور همواره با نوسانات و فراز و فرودهایی همراه بوده است؛ بخشی تاثیرگذارکه کارشناسان این حوزه با بررسی رفتار متقاصیان و عرضه کنندگان، شروع فصل پیش رونق را برای آن پیش بینی می کنند.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه های اقتصادی کشور در هفته گذشته به بررسی تغییرات بازار بورس در شش ماه گذشته پرداختند و همچنین درباره ظرفیت های بخش صنعت و معدن در ایجاد تحولات اقتصادی یادداشت و گزارش هایی را منتشر کردند.

 

** چشم انداز بازار مسکن

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با انتشار عنوان «تغییر فاصله مسکن با رونق»، آورد: معاملات خرید مسکن در شهر تهران، بعد از اوج‌گیری رکوردساز در میانه تابستان، تحت‌تاثیر 5 عامل کاهنده در شهریور، دچار سکته خفیف شد.
ماه گذشته، حجم فروش آپارتمان در پایتخت 13.9 درصد نسبت به مرداد کاهش یافت و تغییر جهت شیب رشد ماهانه معاملات را رقم زد. مرداد امسال، فروش نزدیک به 17 هزار واحد مسکونی در تهران، نبض معاملات ملک را به مرز رونق رسانده بود. هم‌اکنون، پایان سرد تابستان مسکن، اگرچه بین بازار ملک و فاز رونق، فاصله انداخته، اما روند خرید و فروش‌ واحدهای مسکونی با استناد به کارنامه نیمه اول 96 نشان می‌دهد دمای معاملات ملک، از پیش‌رونق پارسال، بیشتر است.
«روند‌‌ رشد‌‌ معاملات مسکن د‌‌ر شهریور معکوس شد‌«، عنوان یکی از گزارش های روزنامه «تعادل» است که در آن می خوانیم: نگاهی به آمار منتشر شد‌‌ه معاملات مسکن تهران د‌‌ر شهریورماه 1396، نشان می‌د‌‌هد‌‌ که حجم معاملات د‌‌ر این ماه نسبت به مرد‌‌اد‌‌ماه سال جاری 14‌د‌‌رصد‌‌ کاهش یافته است. این آمار د‌‌ر حالی منتشر شد‌‌ه که براساس اظهارات مسوولان بخش مسکن طی ماه‌های اخیر، نشانه‌های رونق د‌‌ر این بخش هوید‌‌ا شد‌‌ه و به‌زود‌‌ی شاهد‌‌ خروج از رکود‌‌ بازار مسکن خواهیم بود‌‌.
روزنامه «صمت» در یادداشتی با انتخاب عنوان «مدیریت بحران در بلندمرتبه‌ها»، آورد: با توجه به اهمیت ایمنی ساختمان‌ها باید ابتدا وضعیت ساخت و نظارت مورد بررسی قرار گیرد از آنجا که ساختمان‌هایی که به تازگی ساخته می‌شوند. در زمینه بسیاری از ضوابط مربوط به ایمنی چه از لحاظ سازه ساختمان و چه از لحاظ تاسیسات کنترل می‌شوند و با توجه به تجربه حادثه پلاسکو نسبت به سال‌های گذشته با دقت و توجه بیشتری ساخته می‌شوند اگرچه لازم است بیش از پیش در این زمینه دقت شود. اما مشکل اصلی در پایتخت بحث ایمنی سازه‌هایی است که در سال‌های خیلی قبل‌تر ساخته شده‌اند و متاسفانه به دلایل مختلف بسیاری از پارامترهای مربوط به مقاوم بودن سازه ساختمان، وجود تاسیسات لازم ندارند.

 

** نوسانات بورس در نیمسال نخست

مذاکرات «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک با همتایان ونزوئلایی و قزاقستانی موجب شد تا مخالفان و موافقان و همچنین کارشناسان و منتقدان نظرات خود را در این باره اعلام کنند.
روزنامه «صمت» در گزارشی با انتخاب عنوان «رشد مثبت فروش شرکت‌های منتخب بورسی»، نوشت: بررسی وضعیت بازار سرمایه در 6 ماهه نخست امسال بیانگر این است که در بخش عملیات فروش، شاهد رشد مثبت فروش شرکت‌های منتخب بورسی هستیم به طوری که آمار نشان می‌دهد شاخص تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی در 3 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، 5.5درصد رشد داشته است.
ضمن اینکه عملکرد فروش شرکت‌های منتخب بورسی در 15 رشته فعالیت مختلف در 3 ماهه نخست سال 1396، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 3.29 درصد رشد را نشان می‌دهد؛ به طوری که در فصل نخست امسال، تنها رشد فروش 2 گروه از 15 رشته فعالیت منفی بوده است، در حالی که در فصل مشابه سال گذشته، عملکرد رشد فروش 8 رشته فعالیت منفی بوده است.
«افزایش 4د‌رصد‌ی ارزش بازار د‌ر بورس تهران» عنوان یکی از گزارش های روزنامه تعادل است که در آن آمد: طی شهریورماه 96، ارزش بازار د‌ر مقایسه با پایان مرد‌اد‌ 96، 4د‌رصد‌ افزایش یافت و از 3250440میلیارد‌ ریال به 3393567میلیارد‌ ریال رسید‌. بر این اساس، طی 20 روز کاری شهریورماه 96، ارزش معاملات د‌ر مقایسه با پایان مرد‌اد‌96، یک‌د‌رصد‌ کاهش یافت و از 46335میلیارد‌ ریال به 45874 میلیارد‌ ریال رسید‌.
د‌ر شهریور 96، د‌فعات معاملات سهام برابر با 6‌د‌رصد‌ د‌ر مقایسه با پایان مرد‌اد‌ماه 96 افزایش یافت و از 1104هزارد‌فعه به 1170هزار د‌فعه بالغ شد‌. این د‌ر حالی است که شاخص بورس د‌ر پایان مرد‌اد‌96 د‌ر مقایسه با تیر 96 به میزان 3459 واحد‌ برابر با 2.4‌د‌رصد‌ افزایش یافت و از 82372 واحد‌ به 85832 واحد‌ رسید‌.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با درج عنوان «خرق عادت بورس‌بازان»، نوشت: روند صعودی حاکم بر بازار سهام در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه یافت و به این ترتیب رشد 190 واحدی (معادل 0.22 درصدی) در کارنامه معاملات روز چهارشنبه شاخص کل به ثبت رسید. در حالی بورس تهران مهرماه را با کاهش نماگر بازار آغاز کرد که این روند تا معاملات روز سه‌شنبه ادامه یافت و زیان حدود0.4 درصدی را به همراه داشت.
اما در دو روز کاری آخر هفته، شاهد برگشت معاملات و ورود موجی صعودی به بازار بودیم؛ به‌طوری‌که استارت این رشد در روز سه‌شنبه با تاثیر مثبت نمادهای پالایشی با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، زده شد.

 

** صنعت و معدن و پتانسیل های جذب سرمایه های خارجی

«اولویت‌های 21 گانه معدنی برای سرمایه‌گذاران خارجی»، یکی از عنوان های روزنامه صمت بود که در آن می خوانیم: اولویت‌های بیست و یک گانه سرمایه‌گذاران خارجی برای تحقق جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی در نقشه‌راه معدن تدوین شد.
بر اساس قانون برنامه ششم، دولت برای حوزه معدن نیاز به جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد تا بتواند در این برنامه تحول لازم را در بخش معدن به وجود آورد و این محور مهم اقتصادی در توسعه کشور را به جایگاه خود بازگرداند.
این در حالی است که وظیفه تدوین نقشه‌راه معدن در دولت دوازدهم بر عهده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گذاشته شده و این سازمان با تدوین پیش‌نویسی از نقشه‌راه وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه و توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی، برنامه‌های پیشنهادی خود را به منظور اجرا در 4 سال آینده گردآوری کرده است.
روزنامه «تعادل» در گزارشی با انتشار عنوان «13 مانع تولید و سرمایه‌گذاری در ایران»، آورد: کارشناسان اقتصادی معتقدند عامل‌های بازدارنده در توسعه و بهبود روند تولید و سرمایه‌گذاری کشور در 13 محوریت خلاصه می‌شود که شاید مهم‌ترین آنها را باید در نبود استراتژی توسعه صنعتی، مشکلات تامین مالی تولیدی، نوسانات ارزی به همراه وجود مفاسد اقتصادی در لایه‌های قدرت و همچنین مالیات‌ها که به همراه پدیده قاچاق و تعدد قوانین دست و پاگیر تجاری و اقتصادی راه را بر توسعه تولید و سرمایه‌گذاری مسدود کرده است.
عمق مشکلات در کشور حکایت از فاصله زیاد با دستیابی به شرایط مساعد اقتصادی داشته که نیاز است با اصلاح ساختار نهادی کشور و اعمال سیاست‌های مشوق تولید، ضمن اصلاح جریان سرمایه‌ها در کشور سرمایه‌گذاری‌ها را از بخش‌های نامولد به سمت بخش‌های مولد تولیدی و صنعتی هدایت کند.