رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که ممکن است توافق هسته ای سال 2015 را «تایید نکند» و اگر این کار را انجام دهد، این اقدام به شرکت بوئینگ لطمه خواهد زد.

به گزارش مرور نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که ممکن است توافق هسته ای سال 2015 را «تایید نکند» و اگر این کار را انجام دهد، این اقدام به شرکت بوئینگ لطمه خواهد زد.

این شرکت هواپیماسازی آمریکایی قراردادهایی برای فروش 80 فروند هواپیمای جدید به شرکت ایران ایر و 30 فروند هواپیمای دیگر به شرکت آسمان منعقد کرده است. ارزش این قراردادها به حدود 20 میلیارد دلار می رسد.

سال گذشته بوئینگ بهترین عملکرد بورسی خود را در میان شرکت های عضو شاخص صنعتی داو جونز به ثبت رساند. به گفته کای وون روموهر، تحلیلگر مسائل هوانوردی: «اگر بوئینگ نتواند این هواپیماها را به ایران تحویل دهد، احتمالا ارزش سهامش افت خواهد کرد.»

به رغم این مشکل احتمالی، شرکت بوئینگ هفته گذشته قیمت هدف خود برای هر سهم خود را 315 دلار اعلام کرد که تقریبا 25 درصد بالاتر از قیمت فعلی سهام این شرکت است. به گفته روموهر: «موضوع خروج ترامپ از توافق هسته ای احتمالا بیشتر در سال 2019 یک مشکل عمده خواهد بود تا سال 2018.»

این بدان دلیل است که شرکت بوئینگ فروش بالایی برای سال آینده داشته و این بدان معناست که اگر قراردادها با ایران لغو شود، این شرکت قادر است هواپیماهای مرجوعی را به شرکت های دیگری بفروشد. اما به گفته این کارشناس مسائل هوانوردی، بوئینگ برای سال 2019 تاکنون تنها 90 سفارش هواپیما پذیرفته و اگر قراردادها با ایران برای تحویل در سال 2019 لغو شود، این هواپیماها باید راهی انبار شرکت بوئینگ شوند.

اگر دونالد ترامپ تصمیم به عدم تایید برجام بگیرد، که به موجب خروج آمریکا از این توافق بین المللی می شود، مشخص نیست که چه بر سر این توافق خواهد آمد. روابط تجاری اروپا و آسیا با ایران در حال افزایش است و مقامات هر دو قاره از آمریکا خواسته اند که از توافق هسته ای خارج نشود.

امکان بازگشت به شرایط قبل از امضای توافق برجام 

اما اواخر هفته گذشته گزارش هایی به نقل از وزیر امور خارجه ایران منتشر شد که نشان می داد، اگر آمریکا از توافق خارج شود، ایران نیز ممکن است از آن خارج گردد و این بدان معناست که شرایط ممکن است به قبل از امضای برجام در سال 2015 برگردد.

سخنگوی شرکت بوئینگ در این باره گفت: «از آنجایی که ما کل این فرآیند را پیش رو داریم، ما در تمام معاملاتمان با ایرلاین های ایرانی از دستورات دولت آمریکا پیروی خواهیم کرد.» اما اگر توافق هسته ای ایران لغو شود، این قوانین و مقررات دولت آمریکا همچنان بسیار غیر شفاف هستند.

رابرت استالارد، تحلیلگر مسائل هوانوردی گفت اگر بوئینگ وادار به کنار کشیدن از بازار ایران شود «این برای این شرکت خوب نخواهد بود، اما آنها مطمئنا قادر خواهند بود مسیر خود را ادامه دهند... بوئینگ توانسته 30 سال بدون حضور در بازار ایران به کار خود ادامه دهد.»

یک تحلیلگر دیگر گفت، اگر بوئینگ قرارداد با ایران را لغو کند، ممکن است سهام این شرکت شاهد افت کوچکی باشد، اما این افت به سرعت ترمیم خواهد شد.

هاوارد روبل، کارشناس بانک جفریز در این باره گت: «بوئینگ ریسک های ناشی از عدم تایید برجام را کاهش داده است.» اما وی در عین حال گفت که اگر قراردادهای بوئینگ لغو شود، این شرکت یک فرصت خود را از دست خواهد داد. «یک قرارداد پتانسیل این را دارد که پل هایی را بین طرفین ایجاد کند.»