بر اساس هدف‌گذاری کمی صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان ارزش صادرات غیرنفتی (کالا و خدمات) و ارزش صادرات صنعتی و معدنی کشور در سال 1400 به ترتیب با رشد حدود 40 و 46 درصدی روبرو خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، توجه ویژه به توسعه صادرات غیرنفتی از جمله مسائلی است که به صورت جدی پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفته و با توجه به اینکه بسته حمایتی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1395 ابلاغ شد اما شاهد ارائه تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای تولیدی نبودیم تا مجددا در سال جاری ابلاغیه جدیدی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد و به عنوان جایگزین ابلاغیه قبلی در 25 ماده و 21 تبصره تمدید شود.

ارزش صادرات غیرنفتی شامل کالا و خدمات در سال 1395 معادل 56 میلیارد دلار بوده است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بر این است که ارزش صادرات در بخش غیرنفتی که شامل کالا و خدمات می‌شود، در سال 1400 به رقمی معادل 130 میلیارد دلار برسد.

علاوه بر این ارزش صادرات در بخش صنعت و معدن در سال 1395 عددی معادل 31 میلیارد دلار بوده است که بنابر هدف‌گذاری کمی که توسط محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم صورت گرفته قرار بر این است که ارزش صادرات صنعتی و معدنی کشور در سال 1400 به ۸۴.۵ میلیارد دلار برسد.

 

افزایش 40 درصدی در بخش صادرات غیرنفتی طی چهار سال آینده 

بر اساس آمار موجود در سال 1395 چه در بخش میزان صادرات غیرنفتی (کالا و خدمات) و چه در بخش صادرات صنعتی و معدنی و نیز بر حسب برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور دستیابی به ارقام 130 و 84.5 میلیارد دلاری در سال 1400 شاهد افزایش حدود 40 درصدی در بخش صادرات غیرنفتی (کالا و خدمات) و نیز افزایش حدود 46 درصدی در بخش صادرات صنعتی و معدنی طی چهار ساله پیش رو هستیم.