رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: پژوهشگاه  مواد و انرژی می بایست رابطه تنگاتنگی با برخی از پروژه های دفاعی داشته باشد تا روابط به خوبی توسعه یابد و توانمندی ها به خوبی ارائه شوند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، سردار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در بازدید از این پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه می تواند حوزه مواد و انرژی را در سطح کشور راهبری کند که برای انجام این کار به نقشه علمی نیاز است تا بر اساس آن نقشه پژوهش و فناوری تبیین و تقسیم کار ملی صورت بگیرد.

وحیدی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، یکی از حوزه های فناوری که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، مواد پیشرفته است که مربوط به این پژوهشگاه بوده و این موضوع نشان دهنده جایگاه مهم و با ارزش پژوهشگاه مواد و انرژی است.

وی افزود: پژوهشگاه باید با انجام کار نیاز محور در مرزهای دانش گام بردارد چراکه لازم است هر موضوع پژوهشی و فناوری که در دنیا و مرزهای دانش اعلام می شود، در داخل کشور مطرح و روی آن کار شود. این پژوهش ها باید در قالب چند طرح کلان ملی تعریف شده و محوریت آنها پژوهشگاه مواد و انرژی باشد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه مواد و انرژی از سال ها پیش با بخش دفاعی کشور ارتباط دارد و با برخی پروژه های دفاعی همکاری داشته است، اظهار داشت: این پژوهشگاه می بایست رابطه تنگاتنگ تری با برخی از پروژه های دفاعی داشته باشد؛ اگر این توانمندی ها خوب ارائه شود و از طرفی پروژه های مورد نیاز گرفته و تطبیق داده شود، زمینه توسعه روابط خوبی وجود دارد.

 

لزوم ایجاد سطح راهبردی در کنار سطح عملیاتی در پژوهشگاه مواد و انرژی

وی افزود: پژوهشگاه دارای توانمندی های زیادی است که می بایست هدفمندتر شود و با دو نگاه راهبردی و عملیاتی حرکت کند. در حال حاضر بیشتر فعالیت های آن در سطح عملیاتی است اما علاوه بر آن باید یک سطح راهبردی هم در پژوهشگاه وجود داشته باشد که پیشبرنده کل این موضوع در سطح کشور باشد و امیدواریم مدیران پژوهشگاه بتوانند این موضوع را نهادینه کنند و در همه سطوح مورد نیاز جامعه حرکت کنند.

وحیدی از مرکزیت دبیرخانه شبکه نانو فناوری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی INN) ) در این پژوهشگاه به عنوان نقطه قوت آن یاد کرد و گفت: این فرصت خوبی است و باید آنرا مغتنم بداریم و تبادل اطلاعات بین کشورهای جهان اسلام که از دانشمندان خوبی برخوردار است، را گسترش بدهیم.

وی با بیان اینکه شبکه آزمایشگاه های کشور باید با محوریت این پژوهشگاه باشد که این موضوع را وزارت علوم می بایست مد نظر داشته باشد، گفت: ما به عنوان اعضای هیات امنای پژوهشگاه در قبال آن احساس مسئولیت می کنیم و آماده حمایت از این پژوهشگاه هستیم تا به سطح ملی و منطقه ای برسد.