معاون وزیر جهاد کشاورزی آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک کالایی را تشریح کرد و گفت: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری طی این هفته یا هفته آینده اعلام می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، یزدان سیف در نشستی خبری با بیان اینکه در مجموع 200 هزار تن انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، اظهار داشت: ارزش این خرید 525 میلیارد تومان بوده که کلیه مطالبات کلزاکاران تسویه شده و تنها بخشی از مطالبات مربوط به دانه روغنی گلرنگ و آفتابگردان باقی مانده که حدود 20 میلیارد تومان است و به زودی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم نیز تقریباً به پایان رسیده است، گفت: در سال زراعی ۹۶-۹۵ قریب به 1112 مرکز خرید تدارک دیده شد و در مجموع حدود 8 میلیون و 864 هزار تن گندم به ارزش 115 هزار و 858 هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری کردیم که از این میزان 85 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، سه استان خوزستان، گلستان و فارس بیشترین میزان تولید را در سال جاری داشتند.

سیف با بیان اینکه در سال 96 واردات گندم به کشور نداشتیم، گفت: تمام گندم مورد نیاز خبازی‌ها از تولید داخل تأمین شده است.

وی با اشاره به ارزیابی کیفیت نان داخلی اضافه کرد: کیفیت نان کشور در مرداد 95 و همچنین مرداد 96 مورد ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس در مرداد 95 که بخشی از گندم وارداتی بوده، نمره 82 و در مرداد 96 که تمام گندم مورد استفاده داخلی بوده، نمره 84 کسب شد؛ یعنی در سال 96 ما با 2 نمره ارتقای کیفیت در حوزه نان مواجه بودیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ارزیابی کیفیت نان، چند متغیر از جمله شکل، اندازه خمیر، عطر و بو، ماندگاری و مواردی از این قبیل مد نظر قرار می‌گیرد.

صادرات یک میلیون تن گندم از کشور

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه در بحث صادرات حدود 400 هزار تن گندم به صورت مستقیم و همچنین مشتقات آن به فروش رفته است، گفت: هم‌اکنون نیز یک کشتی حامل گندم دوروم ما در بندر امام خمینی (ره) در حال بارگیری است که از 31 هزار و 500 تن محموله آن، حدود 14 هزار تن تا شب گذشته برای یک شرکت ایتالیایی بارگیری شده که این نشان‌دهنده کیفیت گندم دوروم ایرانی است.

سیف اظهار امیدواری کرد تا پایان سال بتوانیم 400 هزار تن گندم دوروم صادر کنیم، ضمن اینکه پیش‌بینی شده تا پایان سال در مجموع یک میلیون تن گندم از کشور صادر شود.

عرضه 25 هزار تن برنج دولتی برای تنظیم بازار ماه محرم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه 25 هزار تن برنج دولتی در قالب طرح تنظیم بازار محرم به بازار عرضه شده است، تصریح کرد: 15 هزار تن از این محموله توسط بخش خصوصی و 10 هزار تن مربوط به ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده است. همچنین 15 هزار تن برنج به مناسبت این ایام به هیئت‌های مذهبی اختصاص داده شده؛ ضمن اینکه قیمت برنج دولتی ۱۱۲۱، چهار هزار تومان و قیمت برنج Pr۱۱ سه هزار و 150 تومان بوده است.

وی همچنین از عرضه 20 هزار تن شکر با قیمت 2520 تومان به هیئت‌های مذهبی خبر داد و گفت: بر اساس مذاکراتی که با انجمن روغن داشتیم، نیازی به حضور ما در بازار روغن نبود.

ذخایر گندم کشور 12 میلیون تن است

سیف با بیان اینکه ذخایر استراتژیک کالایی کشور در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد، اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر گندم کشور نزدیک به 12 میلیون تن است‌ و از این نظر در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه سایر کالاها نیز هم ما و هم بخش خصوصی ذخایر خوبی داریم و بخشی از کالاها در انبار، بخشی در حال فروش و بخشی نیز در کشتی‌ها در حال تخلیه است. بنابراین می‌توان گفت آرامشی که بر بازار حاکم است، ناشی از این موجودی کافی است.

وی با بیان اینکه در حوزه شکر نیز میزان ذخایر بی‌نظیر است، گفت: در زمینه برنج و روغن نیز شرایط مشابهی را داریم.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محاسبات قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و این مسئله در شورای اقتصاد در حال تصمیم‌گیری است، گفت: نرخ جدید ظرف این هفته یا هفته آینده تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود و به اطلاع کشاورزان خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: هر قیمتی که اعلام شود، ناشی از دو عامل قیمت تمام شده تولید و بهره‌وری است؛ ضمن اینکه این عدد حتماً از 1300 تومان (نرخ سال زراعی قبل) کمتر نخواهد بود.