سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اسامی هفت شرکتی که اقدام به پیش‌فروش غیر قانونی خودرو می کردند را اعلام کرد.

به گزارش مرور نیوز، آنطور که در قانون صیانت از حقوق مصرف کنندگان خودرو آمده بود تنها شرکت هایی امکان پیش‌فروش خودرو دارند که دارای مجوز باشند و باید با متخلفانی که خارج ازاین چهارچوب عمل می کنند برخورد قانونی شود.

در همین راستا و جهت افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان در بازار خودرو و همچنین صیانت از حقوق متقاضیان خرید خودرو به استناد ماده (۵) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به اعلام اسامی شرکت های متخلف کرد.

بر این اساس، عملکرد شرکت‌های «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»،«آداک خودرو» و «پرشین پارس» در پیش فروش خودرو به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، غیرقانونی است.

چهار نکته در خصوص حقوق مصرف کنندگان خودرو به این شرح مطرح شده است:

۱- براساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۵/۷/۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱۲/۵۳۸۸۷ مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شرکت های فاقد نمایندگی رسمی امکان واردات خودرو به کشور را ندارند.

۲- شرکت های پیش فروش کننده خودرو به استناد ماده 5 آیین­نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ت 51681 ها مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵ هیات محترم وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشند .

۳- تبلیغات پیش فروش خودرو توسط شرکت های فاقد مجوز قانونی ، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که اشعار می دارد " تبلیغات خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده از جمله از طریق و سایل ارتباط جمعی، رسانه های گروهی و برگه های تبلیغاتی شود، ممنوع می باشد" خلاف قانون تلقی می شود .

۴- بر اساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار ، شرکت های مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، پرشین پارس، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش فروش می باشند بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف کنندگان خواهد گردید .

لذا از هموطنان گرامی مؤکداً تقاضا می شود از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکتهای مذکور و مشابه خودداری کرده و قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو ، به مجوزهای قانونی به خصوص ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی مبذول دارند .

سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شماره تلفن 22058560 را برای پاسخگویی به اصالت آگهی صادره اعلام و سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی این سازمان با شماره تلفن 124 در سراسر کشور را آماده دریافت و رسیدگی به گزارشات و شکایات مردمی در این زمینه معرفی کرد.