معاون نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر قریب به ۳۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز در کشور وجود دارد و باید در کوتاه مدت سازماندهی شوند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت نیرو؛ شاهین پاکروح، معاونت نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست خبری حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم سال آبی ۹۵-۹۶ را با وجود خشکسالی در کشور و کاهش بارندگی و البته تنش آبی در بیش از ۲۹۶ شهر کشور پشت سر بگداریم.

وی افزود: میزان بارندگی در سال آبی ۹۵-۹۶ در کشور برابر با ۲۳۰ میلی متر بود که این میزان نسبت به درازمدت ۳ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش نشان می دهد.در سال آبی گدشته متأسفانه تنها در ۲ حوضه آبی کشور بارندگی مناسب داشتیم اما در ۴ حوضه دیگر متاسفانه با کاهش ۲۵ تا ۲۸ درصدی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بودیم.

پاکروح ادامه داد: تحلیل های چند سال اخیر نشان می دهد در نوع بارش ها با تغییر رژیم روبرو هستیم به طوری که از میزان بارش برف که منجر به بالا آمدن سطح آبخوان های کشور می شد، بسیار کاسته شده است.بررسی ها نشان می دهد سرانه آب کشور به کمتر از ۱۳۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر رسیده و این امر بیانگر این مسأله است که خشکسالی در کشور تبدیل به یک امر واقع شده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور گفت: خشکسالی تنها مختص ایران نیست و این امر در بیشتر کشورها از جمله برخی از ایالت های آمریکا و البته بخش هایی از ایتالیا نیز در حال وقوع و فشار به منابع آبی موجود در این کشورهاست.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی انشعاب های غیرمجاز آب تاکید کرد: در حال حاضر قریب به ۳۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز در کشور وجود دارد و می بایست در کوتاه مدت سازماندهی شوند..به تازگی مجلس مصوبه ای تصویب کرد که براساس آن دارندگان انشعاب های غیرمجاز می توانند با مراجعه به ادارات آبفا و طی شرایط قانونی، انشعاب غیرمجاز خود را تبدیل به انشعاب های مجاز کنند.

پاکروح همچنین در مورد کیفیت آب شرب شهر تهران اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از آب شرب شهر تهران از آب های سطحی تأمین می شود و این امر خوشبختانه باعث شده در کل مناطق تهران ما از آب شرب با کیفیت مناسب و استانداردی برخوردار باشیم.