رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: صادرات باید به عنوان نوک پیکان اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، غلامحسین شافعی در مراسم بیست و یکمین سالروز ملی صادرات که امروز 29 مهرماه در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اظهار کرد: مسلما بخش صادرات ما مانند سایر بخش‌های اقتصادی با مشکلاتی رو به رو است، اما آسیب پذیری بخش صادرات در مقابل تلاطم های اقتصادی به مراتب بیشتر است.

وی افزود: بنابراین توجه به صادرات و نگاه بلندمدت به آن بسیار حائز اهمیت است. آنچه در حال حاضر می‌توان در مورد صادرات کشور مطرح کرد این است که بخش قابل توجهی از صادرات ما در شرایط فعلی به صادرات محصولات کشاورزی و مواد خام تعلق دارد که شاید یکی از جذابیت‌ها برای صادرات این محصولات یارانه‌هایی است که برای این بخش‌ها منظور می‌شوند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما باید توجه کرد که شاید در آینده پیش رو محصولات کشاورزی و مواد خام بازار موفقی نداشته باشند. از این رو باید توجه داشت که با نگاهی تازه به بخش صادرات صنعتی توجه شود.

شافعی اضافه کرد: سهم ما از صادرات جهانی ۰.۳۴ درصد است که اگر نفت را از آن جدا کنیم سهم ما از صادرات جهانی ۰.۲۴ درصد می‌شود. این رقم با توجه به قابلیت‌هایی که وجود دارد می‌تواند به رقم بسیار بالاتری برسد که برای رسیدن به این مهم نیازمند اقدامات متفاوتی نسبت به گذشته هستیم. صادرات در کشور ما می‌تواند به عنوان نوک پیکان اقتصاد حرکت کند که در اقتصاد مقاومتی در آن اشاره شده است. صادرات ما زمانی می‌تواند موفق شود که از پشتوانه قوی تولید برخوردار باشد.

وی با اشاره به برخی موانع پیش‌روی صادرات، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که به لحاظ قیمت تمام شده کالاهای تولیدی در رقابت با سایر کشورها با مشکل روبه‌رو هستیم. همچنین در چند سال گذشته بخش صنعت ما از نظر تکنولوژی نتوانسته است خود را همگام دنیا پیش ببرد. فرسودگی ماشین آلات و مصرف انرژی بالا یکی از عوامل بالابودن قیمت تمام شده کالاها است. همچنین کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم عضو سازمان تجاری جهانی هستند و ما عضو این سازمان نیستیم. ما برای برخی از کالاها تا 20 درصد تعرفه گمرکی پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که اکثر کشورها در قرارداد تجارت ترجیحی حضور دارند و ایران از کمترین امتیاز در این ارتباط برخوردار است.