با آغاز طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، شنیده می‌شود برخی فروشندگان برای جلوگیری از فعال نشدن احتمالی گوشی‌های موجود در واحدهای صنفی آنها را باز و فعال می کنند.

به گزارش مرور نیوز، طرح رجیستری موبایل از 28 مهر آغاز شد. با اجرای این طرح گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند در شبکه‌ مخابراتی ایران فعال نخواهند شد.

البته این طرح روی گوشی‌های فعال شده پیش از آغاز طرح تاثیری ندارد و غیر فعال شدن گوشی های قاچاق قرار است از اوایل آبان و از دو مدل منتخب که بعدا اعلام می شود آغاز شود.

دولت تاکید کرده که از تمام منابع و امکانات خود برای اجرای صحیح و فراگیر طرح رجیستری استفاده خواهد کرد تا حقوق مصرف‌‌کنندگان، واردکننده و دولت رعایت شود.

بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نیاز سالانه کشور به 10 تا 12 میلیون گوشی تلفن همراه تنها 10 درصد آن از طریق واردات قانونی انجام می‌شود که این میزان علاوه بر اینکه حقوق گمرکی و مالیات دولت را محقق نمی‌کنند ممکن است به دلیل میزان جذب اشعه بالا سلامت کاربران را نیز به خطر بیاندازند. همچنان که در مواردی میزان جذب اشعه در برخی گوشی‌های قاچاق تا 14 برابر حد استاندارد گزارش شده است.

با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه هر گوشی با یک شناسه منحصر به فرد در شبکه معرفی می‌شود و از این رو پیگیری موبایل‌های سرقتی تسهیل خواهد شد. علاوه بر این به دلیل واردات رسمی و مشخص بودن واردکننده و شرکت گارانتی‌کننده، کیفیت خدمات پس از فروش موبایل در کشور ارتقا خواهد یافت.

در این شرایط برخی فروشندگان گوشی موبایل به خریداران خود اعلام کرده‌اند که اگر قصد خرید گوشی دارند عجله کنند یا گوشی‌های خریداری شده را قبل از 28 مهر فعال کنند که در غیر این صورت شاید قابل استفاده نباشد.

اما به گفته دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد کمیته راهبری طرح رجیستری از دیروز تنها مانیتورینگ شبکه آغاز شده و قرار نیست هیچ گوشی حتی اگر قاچاق باشد قرار نیست غیرفعال شود.

از مراکز فروش موبایل خبر می‌رسد که از چند روز پیش، برخی فروشندگان برای پیشگیری از فعال نشدن احتمالی گوشی های موجود در واحدهای صنفی، اقدام به باز کردن بسته‌بندی گوشی‌ها و فعال کردن آن‌ها با قرار دادن سیم‌کارت کرده‌اند. این گوشی‌ها از حالت آکبند خارج شده‌اند.

با آغاز طرح رجیستری متقاضیان خرید گوشی جدید تلفن همراه حتما کالای دارای گارانتی رسمی تهیه کنند و بهتر است تجهیز مورد نظر را از شبکه رسمی توزیع از جمله نمایندگی‌های رسمی برندها یا فروشگاه‌های معتبر آنلاین و فیزیکی تهیه کنند و در هنگام خرید حتما به اعتبار و اصالت گارانتی تجهیز توجه کنند.