آغاز به کار توتال در پارس جنوبی؛ امضای سه یادداشت تفاهم برای مطالعه نفتی خزر؛ ادامه مذاکره با شرکت گازپروم برای توسعه میدان های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی؛ مهار آتش سوزی چاه رگ سفید تا یک ماه و نیم دیگر مطالبی که بیژن زنگنه در مراسم معرفی قائم مقام جدید وزارت نفت و مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعالم کرد .

به گزارش مرور نیوز،  آغاز به کار توتال در پارس جنوبی؛ امضای سه یادداشت تفاهم برای مطالعه نفتی خزر؛ ادامه مذاکره با شرکت گازپروم برای توسعه میدان های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی؛ مهار آتش سوزی چاه رگ سفید تا یک ماه و نیم دیگر و... . اینها خبرهایی بود که وزیر نفت در مراسم معرفی قائم مقام جدید وزارت نفت و مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد.

بیژن زنگنه با اشاره به آتش سوزی در چاه حفاری رگ سفید گفت: برای مهار آتش در رگ سفید از دو مسیر بالا و پایین تلاش می شود. از مسیر پایین باید دو چاه حفر شود که اقدامات آن باید فراهم شود. ابتدا باید مکان حفر چاه آماده شود و سپس دکل در آنجا قرار بگیرد. پیش بینی می شود این آتش حدود یک ماه و نیم آینده خاموش شود و برای مهار آن فقط نیروهای داخلی فعالیت می کنند و به اندازه کافی تجربه دارند.

زنگنه درباره خسارت آتش سوزی رگ سفید و پالایشگاه تهران ادامه داد: در رگ سفید فقط دکل آسیب دیده و مقداری هم نفت می سوزد. پالایشگاه تهران هم به جز جان باختن همکاران که خسارت غیرقابل جبرانی است، خسارت مالی قابل توجهی نداشته است.

وزیر نفت همچنین از ادامه مذاکره با شرکت گازپروم برای توسعه میدان های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی خبر داد و گفت: شرکت گازپروم فرصت بیشتری از وزارت نفت درخواست کرد و ما این فرصت را به آنها دادیم. این شرکت در حال مطالعه میدان های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا همکاری با شرکت های روسیه به صورت تجارت محصول خواهد بود، گفت: در آینده اگر این شرکت ها به تولید برسند می توانند بخشی را به صورت کالا یعنی نفت تحویل بگیرند.

زنگنه درباره تولید و اکتشاف در دریای خزر نیز گفت:  هنوز هیچ کشوری در اطراف دریای خزر کار در دریای عمیق را آغاز نکرده که بخشی از آن مربوط به اختلافات و بخشی نیز به دلیل تکمیل نشدن اکتشاف است.

وزیر نفت با بیان اینکه طی یک ماه گذشته سه یادداشت تفاهم با لوک اویل، روس نفت و یک شرکت نروژی برای مطالعه در میدان نفتی خزر امضا شده است، ادامه داد: در هر صورت کار در خزر گران و زمان بر است و تجهیزات نیز در دریای خزر کم است و هر اقدامی که بخواهد صورت بگیرد باید در خود خزر ساخته شود. از سوی دیگر اختلافاتی هم بر سر مناطق حفاری وجود دارد که منجر به تاخیر در شروع کار در این منطقه شده است.

او در پاسخ به اینکه آیا امضای چهار تفاهم نامه نفتی با شرکت های روسی می تواند تهدیدهای ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: اقدام آمریکا یکجانبه گرایی است و بعید است که اتفاقی برای قراردادهایی که منعقد شده رخ بدهد. در هر صورت، این تعاملات بین المللی، یکجانبه گرایی آمریکا را تحت فشار قرار می دهد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته می شود بررسی پرونده کرسنت در مرحله آخر قرار دارد نیز گفت: دیوان وارد شده اما صدور رأی چند ماه طول می کشد.

زنگنه در پایان با اشاره به امضای تفاهم نامه با توتال نیز گفت: در حال حاضر توتال کار خود را در فاز 11 پارس جنوبی آغاز کرده است.

حوادث رگ سفید و پالایشگاه تهران

گفتنی است روز یکشنبه هفتم آبان ماه دکل شماره 95 منطقه رگ سفید در اثر فوران گاز چاه 147 دچار آتش سوزی شد و دو تن از کارگران در این حادثه جان خود را از دست دادند. این آتش سوزی و فوران چاه همچنان در چاه شماره 95 رگ سفید ادامه دارد. میدان نفتی رگ سفید از میدان های نفتی جنوب غربی ایران است که در نزدیکی بندر هندیجان، در استان خوزستان قرار دارد؛ محل وقوع حادثه در مرز استان های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان اعلام شده است.

همچنین در آتش سوزی برج تقطیر یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران که پنجم آبان روی داد، 6 نفر از کارکنان این واحد پالایشگاهی جان باختند و 2 نفر نیز به شدت مصدوم شدند؛ این حادثه آتش سوزی در یکی از واحدهای در  دست تعمیر این پالایشگاه و بر اثر نشت مواد نفتی رخ داد