سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مسکو با اشاره به تحول و دگرگونی کیفی و متحوایی روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر، افزایش سطح و تعداد تبادلات هیات‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را نمونه‌ای از این توسعه روابط دانست.

به گزارش مرور نیوز، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مسکو با اشاره به تحول و دگرگونی کیفی و متحوایی روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر، افزایش سطح و تعداد تبادلات هیات‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را نمونه‌ای از این توسعه روابط دانست.

وی تصریح کرد :خوشبختانه امروز هر دو طرف در حجم و سطحی بالاتر به کشورهای یکدیگر تردد می‌کنند. 3 سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و 2 سفر رئیس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران طی سه سال گذشته و نیز 10 دیدار روسای جمهور دو کشور طی چهار سال گذشته بیانگر همین واقعیت است.

سنایی همچنین دیگر خصوصیت روابط ایران و روسیه را فعال بودن تمامی بخش‌های آن دانست که این امر این روابط را با روابط موجود بین دیگر کشورها متمایز می‌کند.

سفیر ایران در روسیه در ادامه تشدید تقابل بین روسیه و غرب و گردش نگاه روسیه به شرق و جنوب را نیز یکی دیگر از عوامل توسعه روابط این کشور با ایران دانست.

سنایی همچنین با اشاره به سفر چندی پیش خود به شرق دور در روسیه و حضور در همایش اقتصادی شرق در شهر ولادی واستوک روسیه که با حضور روسای جمهور روسیه و مغولستان و نخست‌وزیران کره جنوبی و ژاپن برگزار شده بود، توسعه شرق دور در روسیه و برگزاری اینگونه8 همایش‌ها را از دیگر نشانه‌های این نگرش جدید روسیه دانست.

وی فعال شدن کریدور شمال و جنوب و دو نشست سه جانبه را در یکسال اخیر حائز اهمیت دانست.

سنایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روند توسعه روابط تاکید کرد: برای اولین بار در تاریخ روسای جمهور دو کشور به صورت مستقیم پیگیر روند توسعه روابط هستند و موضوعات مختلف تحت نظر مستقیم آنها حل و فصل می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد : مبادلات تجاری دو کشور در سال گدشته 70 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. در شش ماهه اول امسال میزان صادرات ایران به روسیه 38 درصد رشد داشته است و قطعا میزان حجم مبادلات تا آخر سال نسبت به سال گذشته باز هم رشد خواهد داشت. ما معتقدیم که میزان این مبادلات می‌بایست به سطح 10 میلیارد دلار در سال برسد که با توجه به اقدامات انجام شده به خصوص در حوزه های انرژی امیدواریم این رقم در سال‌های آینده محقق شود.

وی ادامه داد :از دیگر حوزه ها در خصوص گردشگری تعداد توریست‌های دو کشور از ده هزار گردشگر در سال به نزدیک 100 هزار گردشگر در سال رسیده است که البته میزان بهرمندی کشورها در این زمینه به ظرفیت و زیرساختارهای هر کشور بستگی دارد.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد:در حوزه دانشگاهی برای اولین بار اتحادیه همکاری‌های دانشگاهی متشکل از روسای ۱۳-۱۴ دانشگاه برتر دو کشور تشکیل شد که سومین نشست آنها هم به تازگی در مسکو برگزار شد. کمیته همکاری‌های علمی فناوری دو کشور نیز به ریاست معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ایران و معاون نخست‌وزیر روسیه تشکیل شده است و در آینده نزدیک نیز می‌بایست سند همکاری‌های دانشجویی نیز بین وزارتخانه‌های علوم دو کشور به امضا برسد.

سنایی در بخش پایانی سخنانش به رضایت و اشاره رئیس جمهور روسیه به توسعه روابط از جمله در حوزه اقتصادی اشاره کرد و افزود:علیرغم اینکه به خاطر افت قیمت نفت حجم روابط اقتصادی روسیه با کشورهای مختلف کاهش داشته است، حجم این روابط با ایران در حال رشد است.