رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با بیان اینکه کشور حتی در فصل غیر تولید نیازی به واردات کیوی ندارد،گفت: ایران از صادرکنندگان مطرح منطقه است.

به گزارش مرور نیوز مجتبی شادلو در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی مقامات اروپایی درباره توافق نامه ایران و نیوزیلند برای واردات کیوی به کشورمان و همچنین تقاضای آنان برای صادرات میوه های تازه خوری خارج از فصل تولید به ایران، اظهارداشت: ما اصلا نیازی به واردات میوه به کشور نداریم، خارجی ها در این زمینه فقط منافع خودشان را در نظر دارند و به فکر بازاریابی برای محصولاتشان هستند، مسئولان کشور ما باید به این مساله توجه کنند که نفع کشور ما در چیست.

وی با بیان اینکه کیوی کشور در فصل پاییز برداشت می شود و تا تابستان سال بعد در سردخانه ها قابلیت ماندگاری دارد، گفت: کیوی تولید داخل میوه ای مرغوب و بازار پسند است و ما طی سال های اخیر صادرکننده قابل توجه منطقه بوده ایم و به کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس کیوی صادر کرده ایم.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه اگر صادرات نباشد، در بازار داخلی بازار کیوی مشکل پیدا می کنیم، افزود: همیشه ظرفیت تولید در کشور بیش از مصرف بوده است.

شادلو با بیان اینکه ایران جز کشورهای نوظهور در زمینه تولید کیوی است، اضافه کرد: ضمن اینکه هنوز 30 درصد باغات کیوی کشور نهال های جوان دارند و در انتظار ورود به چرخه تولید هستند.

وی تصریح کرد:تنوع میوه ای کشور بسیار زیاد است و این محصولات می توانند هر مصرف کننده ای را با هر سلیقه راضی کنند بنابراین ما نیازی به واردات هیچ محصولی نداریم، اگر بخواهیم چند محصول وارداتی به سبد مصرف میوه اضافه کنیم پس تکلیف تولید داخل و بحث اقتصاد مقاومتی چه خواهد شد.