وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران حمل و نقل شخصی در کشور ما مزیت دارد، کاهش تلفات سوانح رانندگی را منوط به توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: تحقق اهداف ریلی 28 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد که رقم بالایی است.

به گزارش مرور نیوز، عباس آخوندی امروز در سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارک) با محوریت سیاست‌های بهبود ایمنی ترافیک و جهت‌گیری آتی،‌اظهار داشت: متأسفانه تعدادی از هموطنان در کرمانشاه درگیر فاجعه زلزله هستند و جان و روان مردم ایران متوجه این هموطنان است.

وی ادامه داد: امیدواریم از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم و در کمک به زلزله‌زدگان موفق باشیم و امیدواریم به بهترین وجه خود را بازآفرینی کنند.

وی ادامه داد: سالانه در دنیا 1.3 میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند و 20 تا 50 میلیون نفر مجروح می‌شوند و این رقم بزرگی است. به همین دلیل در حین اقدام کاهش تلفات سوانح رانندگی از سوی سازمان ملل تا سال 2020 میلادی اعلام شد.

وی ادامه داد: در ایران نیز همه دست‌اندرکاران حمل و نقل جاده‌ای در وزارتخانه‌های مختلف در 5 حوزه راهبردی اصلی مدیریت جاده، خودرو ایمن‌تر، کاربر ایمن‌تر، اعمال قانون و امداد به موقع فعالیت کردند.

آخوندی افزود: در بحث ایمنی راه‌ها این 5 راهبرد اساسی تصویب شد که 800 اقدام در این حوزه طراحی و به تصویب رسید.

وزیر راه و شهرسازی در هر کدام از محورهای راهبردی اصلی در دو سطح «ساختاری» و «رفتار و اقدامات آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف» امکان ورود داریم.

وی تأکید کرد: باید ساختارها در ایران تجدیدنظر شود که اگر موفق باشیم افزایش ایمنی راه‌ها نتیجه آن است.

وی با بیان اینکه 250 هزار کیلومتر انواع راه در کشور وجود دارد، گفت: باید ساختار مدیریت به سمت جاده‌های هوشمند برود و روش مدیریت جاده‌ها از مکانیکی به هوشمند و مدرن تغییر یابد که این تغییر مدیریت سخت است و در این حوزه طراحی سیستم، نصب تجهیزات، یکپارچه‌سازی سیستم‌های امدادی و ... فعالیت‌هایی ساختاری است که دانش فنی، اعتبار مالی، آموزش و سطح هماهنگی بالایی را می‌طلبد.

آخوندی گفت:‌ سالانه 1.2 میلیون خودرو به 20 میلیون خودروی فعلی اضافه می‌شود و 10 سال دیگر 30 میلیون خودرو خواهیم داشت و این نیازمند مدیریت هوشمند جاده‌ها است.

وی اظهار داشت:‌ متأسفانه در حال حاضر نمی‌توان ادعا کرد که سیستم‌های یکپارچه پلیس راه، امداد و هلال‌احمر داریم؛ زمانی که بحث از تحولات ساختاری می‌شود داشتن اجماع، راهوری و پشتیبانی ملی مهم است و رسانه باید در این موضوع همکاری کند.

آخوندی گفت: نیازمند تحول ساختاری در ایمنی راه‌ها هستیم تا این به موضوع ملی تبدیل شود و همه به اجماع ملی برسیم.

وی با انتقاد از افزایش سهم حمل و نقل شخصی در ایران گفت:‌ ضروری است سهم جاده‌ای به نفع ریلی کاهش یابد همچنین باید سهم حمل و نقل شخصی به نفع حمل و نقل عمومی کمتر شود و قطعاً‌ ایمنی در این بسترها تحقق می‌یابد.

وی گفت‌: مگر می‌توان 90 درصد بار کشور را با جاده جابه‌جا کرد حمل و نقل شخصی فزاینده‌ای داشت اما تلفات سوانح رانندگی را کم کرد؟

آخوندی اظهار داشت: برای تحقق سهم 20 درصدی ریل در حمل مسافر و سهم 30 درصدی در حمل بار 28 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم داریم که رقم بزرگی است و حتی مقام معظم رهبری هم در سیاست‌های برنامه ششم به این دو بند اشاره کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بدون حمل و نقل همگانی نمی‌توان سطح ایمنی را افزایش داد؛ یکپارچه‌سازی حمل و نقل و برون‌شهری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی توضیح داد: در ایران سالانه یک میلیارد و 700 میلیون نفر / سفر انجام می‌شود که 700 میلیون نفر/ سفر آن در بخش حومه‌ای است.

وی اظهار داشت: روزانه در تهران 2.5 میلیون سفر حومه‌ای انجام می‌شود و 30 درصد تلفات سوانح رانندگی در 30 کیلومتر اول جاده‌ها انجام می‌شود و این دو کاملاً با یکدیگر در ارتباط هستند؛ این 2.5 میلیون نفر در تهران روزانه از طریق 550 هزار وسیله نقلیه شخصی وارد و خارج تهران می‌شوند که موجب ایجاد ترافیک،‌آلودگی، مصرف سوخت و اتلاف وقت است.

وی اظهار داشت: ما دومین کشور جهان از نظر سوخت ارزان هستیم بنابر این حمل و نقل شخصی مزیت دارد و حمل و نقل عمومی مزیتی ندارد.

وی با اشاره به فعالیت 750 تا 800 هزار کامیون در ایران گفت:‌ متأسفانه در بحث نوسازی ناوگان کامیونی خوب عمل نشده است و این به دلیل سوخت ارزان است زیرا برای مالکان ناوگان فرسوده توجیهی از نظر نوسازی به دلیل نرخ پایین سوخت وجود ندارد.

وی در ادامه همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اتفاق جدیدی درباره قراردادهای خرید هواپیما رخ نداده است و این روند در حال جریان است.