دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور، با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از ۷۰ کانون آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشته ایم، گفت: حدود ۹.۵ میلیون مرغ طی ۸۰ روز حذف شده است.

به گزارش مرور نیوز، سیدفرزاد طلاکش در نشست تخصصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با بیان اینکه آنفلوانزا یکی از بیماری های خاصی است که در صنعت طیور اتفاق افتاده، اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر، این بیماری ۴ دوره در کشور اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در همین تاریخ، حدود ۲۰ کانون بیماری در کشور وجود داشت، گفت: امسال از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از ۱۷۰ کانون آلوده داشته ایم که تقریباً ۹۰ درصد آن مربوط به واحدهای صنعتی است و حدود ۹.۵ میلیون قطعه مرغ طی این ۸۰ روز، حذف شده اند.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران تصریح کرد: این در حالی است که در سال گذشته، در طول دوره بیماری ۱۱.۵ میلیون قطعه مرغ حذف شده بود.

طلاکش با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور سال گذشته برای معدوم سازی حدود ۱۲ میلیون قطعه مرغ، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، اضافه کرد: این مبلغ فقط برای اجرای عملیات هزینه شده و جدا از این، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صنعت مرغ داری کشور خسارت وارد شده است.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران تأکید کرد: خوردن مرغ و تخم مرغ مشکلی از نظر انتقال بیماری برای انسان ایجاد نمی کند و اگراتفاقی در این زمینه رخ می هد، مربوط به ارتباطات شغلی است و ربطی به مصرف مرغ و تخم مرغ ندارد.

طلاکش با بیان اینکه ویروس آنفلوانزای پرندگان با پرنده های مهاجر وارد کشور می شود، اظهار داشت: این پرندگان حدود سه هفته است که وارد کشور ما شده اند و معمولاً نیز ابتدا به شمال کشور می روند. در این راستا باید دستگاه هایی مانند نیروی انتظامی، قوه قضائیه و محیط زیست به کمک سازمان دامپزشکی بیایند تا از انتشار این ویروس در کشور جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه البته نمی توان نسبت به سهل انگاری برخی مرغداران در این زمینه چشم پوشی کرد، گفت: با این وجود باید از ارگان های دولتی سوال کرد آیا برای آموزش مرغداران و تولید کنندگان اقدامی انجام داده اند؟

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران تصریح کرد: ممکن است از پرندگان مهاجر که وارد کشور می شوند، تیپ جدیدی از آنفلوآنزای فوق حاد وارد کشور شود که این مساله ما را با چالش جدیدی مواجه خواهد کرد و امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.

طلاکش تأکید کرد: در حال حاضر نگرانی ما این است که استان های اصلی و قطب های تولید در کشور مانند قم، اصفهان و سمنان درگیر این بیماری شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در صنعت مرغ و تخم مرغ در سالهای اخیر رشد چشمگیری حاصل شده است، اظهار داشت: بیش از دو میلیون تن ظرفیت تولید مرغ و بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید تخم مرغ کشور است که در حال حاضر حدود یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می کنیم.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران اضافه کرد: تا ۲۰ سال آینده با توجه به مصرف سرانه و وضعیت صادرات تخم مرغ که هیچ کدام شرایط مطلوبی ندارند، نیازی به احداث واحدهای جدید نداریم بلکه باید حدود ۳۰ درصد واحدهای کهنه و فرسوده فعلی بازسازی شود.

طلاکش افزود: یکی از چالش های فعلی موجود در صنعت این است که دولتی که سالهای اخیر عزم جدی و عملیاتی برای بازسازی و نوسازی این واحدها نداشته است.

وی با بیان اینکه در مرغ بیش از ۲۰۰ هزار تن و در تخم مرغ بیش از ۱۵۰ هزار تن مازاد داریم تأکید کرد: باید علاوه بر افزایش مصرف سرانه، برای صادرات نیز برنامه ریزی کنیم و میزان آن را افزایش دهیم.